LTŠiuolaikinis pasaulis, kuriame kiekvieną dieną pateikiama be galo daug naujos informacijos, reikalauja ne tik tą informaciją perimti, suvokti, bet ir gebėti kūrybingai pritaikyti. Todėl, mokant dailės, remiamasi nuostata, kad meninė kūryba – ne vien profesinės veiklos sritis. Tai – kiekvieno žmogaus natūralus poreikis, skatinantis asmens kūrybinių galių sklaidą. Norint, kad plėtotųsi ugdytinių kūrybingumas dailės mokymo procese, labai svarbu iš pat pradžių žinoti jų individualias savybes, pasirengimą toliau mokytis, žinias, įgūdžius, poreikius, taip pat nustatyti mokymosi motyvacijos lygį. Užduotys, atitinkančios individualias ugdytinių savybes, sukelia teigiamą jų psichinę reakciją, atsiranda sėkmės motyvacija, kuri daro tiesioginę įtaką kūrybingumo vystymuisi. Derinant mokymo metodus, būdus ir formas, keičiant frontalų, grupinį bei individualų darbą sudaromos palankios sąlygos plėtoti pedagoginę sąveiką, ugdytinių kūrybines funkcijas. Straipsnyje autorė pristato Vilniaus Mindaugo vidurinėje mokykloje atlikto tyrimo, kurio metu siekta eksperimentiškai patikrinti dinamiškai diferencijuoto dailės mokymo V-VII klasėse ugdant kūrybinį mąstymą modelį, rezultatus. Šio modelio esmė – nuolat kintančių grupių mokymo procese sudarymas, remiantis mokinių skirtybėmis, taip sukuriant palankias mokymo(si) sąlygas skirtingo pasirengimo grupėms. Taip pat naudojant P. Torrance‘o kūrybinio mąstymo trumpąjį testą buvo nustatytas mokinių kūrybinio mąstymo lygis, išskirti pagrindiniai kriterijai (laisvumas, lankstumas, originalumas ir išbaigtumas).Reikšminiai žodžiai: Kūrybinis mąstymas; Dailės mokymas; Ugdymas; Creative thinking; Teaching of art; Education.
ENThe object of this research is creative thinking of 5-7th grade schoolchildren and its cultivation in conditions of differentiated art education. The methods of the research are as follows: theoretical, empirical (adapted short test by E. Torrance on creative thinking in the figurai form) and methods of mathematical statistics. Results of the research. To foster creativity while differentially teaching art, a special model was built up. It was based on formation of groups perpetually changing in the process of teaching according to the following criteria of differentiation: singularities of a teenager's development in cognitive, identity and psycho-social spheres; variety of creative thinking characteristics; variety of imagination characteristics; variety of visual plastic expression characteristics; unequal knowledge of art theory; various abilities and types of visual plastic expression; different developmental phases of visual plastic expression; varying skills of communication and work in group. The main goals of this model are the following: to find out, on the basis of diversities among schoolchildren, the criteria for general differentiation; to differentiate dynamically without establishment of permanent groups; to ensure favourable conditions of learning for groups of different predisposition; to cultivate creativity according to the schoolchildren's abilities, needs, interests and motivation of learning; to encourage pupils to perform their tasks creatively; to teach them to work in groups and solve arising problems creatively; to arouse the need of creative self-expression in children. The data of the experiment show that dynamic differentiated teaching of art had a positive effect on development of creative thinking. More schoolchildren were highly estimated for the freedom and flexibility of their creative thinking, originality and minuteness of thought. [From the publication]