LTStraipsnyje aptariamos mokytojų ir mokinių bendravimo interpretacijos „Lietuvos mokykloje“‚ priešokupaciniais metais (1939 m.) išspausdintose publikacijose. Atskleidžiama, kad teigiami santykiai, glaudūs mokytojų ir mokinių ryšiai yra reikšmingas asmenybės vertės puoselėjimo, socialumo ugdymo veiksnys. Pedagoginis susitikimas prasideda santykių (ryšių) užmezgimu ir vyksta palaikant juos bei keičiantis informacija. Žmogaus saviraiškos poreikis gali būti realizuotas tik patenkinus palankumo, pagalbos, supratimo, meilės poreikius. Tad bendravimas, ypač su tampančiu žmogumi, turi būti jautrus, atidus, pagarbus. Bendrauti su mokiniais privalu taip, kad susiklostytų teigiami santykiai. Atskleista, kad mokytojų ir mokinių bendravimo, glaudžių ryšių problema sietina su nepriklausomos Lietuvos gyvenimo iškeltais asmenybės – piliečio ugdymo, savo vertę puoselėjančio žmogaus ugdymo(-si) uždaviniais bei moderniomis originaliomis krašto mokslininkų sukurtomis ugdymo teorijomis, kurių vienas iš esminių komponentų yra pedagoginė sąveika, apimanti pedagoginius santykius. Ugdymo praktikoje susiklosto įvairaus pobūdžio mokytojų ir mokinių santykiai (ryšiai): autokratiniai-antagonistiniai, artimi-teigiami, mišrūs, ypatingi. Jų, kaip auklėjimo veiksnių, vaidmuo ugdymo procese diferencijuotas. Tik puoselėjant žmogiškąją individo vertę, elgiantis su juo etiškai, oriai, teisingai, galima sukurti sąlygas socializacijai, dorovinio charakterio formavimuisi, prigimtinių gabumų sklaidai.Reikšminiai žodžiai: Bendravimas; Santykiai; Autoritarizmas; Moralinė lygybė; Orumas; Communication; Relations; Authoritarianism; Moral equality; Dignity.
ENThe article discusses interpretation of the communication between teachers and students presented in publications of “Lietuvos mokykla” published before the occupation in 1939. The article reveals that positive relations, tight communication between teachers and students are a significant factor when fostering personal values and social development. Pedagogical communication commences with the establishment of contacts (relations) and develops with exchange of information. The need for self-expression of a man can be realised only when the need for favour, support, comprehension and love is satisfied. Therefore, communication should be sensitive, attentive and respectful, and that especially concerns communication with a developing personality. Communication with students should be led in such a way that positive relations could be established. The article reveals that the problem of communication between teachers and students is related to the objectives of development of a personality and a citizen set in independent Lithuania and modern and original theories developed by scientists, one of the key elements of which is pedagogical interaction covering pedagogical relations. There are various types of interaction between teachers and students existing in educational practice: autocratic-antagonistic, tight-positive, mixed and special. Their role in the process of education is differentiated. Only by fostering the value of an individual, communicating with him in a proper, dignified and just manner, can conditions for socialisation and formation of morality be created.