Švietimo organizacijų valdymas ir komunikacijos procesų rekonstrukcijos

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Švietimo organizacijų valdymas ir komunikacijos procesų rekonstrukcijos
Alternative Title:
Reconstructions of the processes of communication in the education organizations management
In the Journal:
Pedagogika [Pedagogy]. 2002, 57, p. 107-116
Summary / Abstract:

LTInformacinės visuomenės formavimosi laikotarpiu ypač didelę vertę organizacijos veikloje įgyja informacija ir keitimasis ja. Milžiniškiems informacijos srautams valdyti reikalingos specialios komunikacinės-informacinės sistemos. Komunikacija - sudėtingas, besivystantis, atviras ir integracinis procesas. Jame struktūros ir veiksmo santykinės reikšmės klausimai tapo itin aktualūs. Tai skatina mąstyti apie komunikacijos sampratą erdvės kaitos proceso sąlygomis ir galimybes, remtis rekonstrukcinio mąstymo filosofija. Ji siekia ne tik pertvarkyti, bet ir kurti komunikacijos erdvę. Šis procesas yra permanentinio pobūdžio: komunikacija įgyja prasmę bendrame socialinio gyvenimo idėjų ir taisyklių kontekste ir yra atliekama žmonių, kurie jai teikia tam tikrą prasmę. Tokia alternatyvi pozicija siekia sukurti „hermeneutinį“, socialinės intervencijos (socialinių pokyčių) modelį. Socialinė intervencija suvokiama kaip specifinė veikla, susijusi su žmonių veiklos procesais, siekiant rekonstrukcijos. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Komunikacinė-informacinė sistema; Komunikacijos procesas; Rekonstrukcinis metakontekstas; Socialinė intervencija; Valdymo paradigma; Communication-information system; Communication process; Reconstructive context; Social intervention; Management paradigm.

ENThe philosophy and science aim for the same objective - cognition of all existing. Besides, they use strict logic and contemplation the result of which is called theory. Namely, the theory is an essential means of dispersion of the existence of science. It is the source of "hypothesis" and not an inductive generalization of hipothesis proved. The author of this article suggested the hypothesis, which aimed to explain the paradigm of the reconstruction thinking as related to the process of communication. The communication is a complicated, progressing, open and integral process. The problems of the comparative meaning of the structure and action of this process are becoming more urging and important. This encourages thinking about the definition of the communication, space, process of interchange on the basis of the philosophy of reconstruction thinking. Reconstruction is understood as the theoretical paradigm promoting to conceive the social order as using new methods by which the modern view of life has been created. The above paradigm is defined by the main aspect - social intervention. For the reconstruction of the management of the communication processes the folowing models are provided: systemic, partial reconstruction, cyclic, spiral reconstruction models. Social world is constructed inside the society, thereof social sciences should be based only on inter-subjectyvity, interaction. A man is res cogitans, a thinking being, proving the rightness of the famous cogito ergo sum. The analysis of social systems of its functioning proves this to be a complex communication. [From the publication]

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
  • Jungtys / Meilė Lukšienė ; [sudarė Ramutė Bruzgelevičienė]. Vilnius : Alma littera, 2013. 510 p.
  • Kas yra filosofija? / Arvydas Šliogeris. Vilnius : Strofa, 2001. 189 p.
  • Sociologija / Arvydas Virgilijus Matulionis. Vilnius : Homo liber, 2002. 197 p.
  • Sociologinė savivoka : specifika, metodai, lituanizacija / Romualdas Grigas. Vilnius : Rosma, 2001. 232 p.
  • Ugdymo filosofija / Bronislovas Bitinas. Vilnius : Enciklopedija, 2000. 247 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/31455
Updated:
2020-12-17 21:30:05
Metrics:
Views: 60    Downloads: 19
Export: