Kūrybiškumo ugdymas : teoriniai ir praktiniai aspektai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kūrybiškumo ugdymas: teoriniai ir praktiniai aspektai
Alternative Title:
Training of creativity: theoretical and practical aspects
In the Journal:
Ugdymo psichologija. 2010, Nr. 21, p. 66-74
Summary / Abstract:

LTKūrybiškumo ugdymas - viena aktualiausių, bet kartu ir sudėtingiausių psichologijos problemų, nes iki šiol dar nėra vieningos kūrybiškumo ugdymo sampratos, vyksta diskusijos dėl kūrybiškumo ugdymo veiksmingumo bei tinkamų metodų ar programų sudarymo principų ir efektyvumo. Pastaruoju metu įvairių šalių psichologai vis dažniau siūlo specialias kūrybiškumo ugdymo programas, kurių Lietuvoje kol kas beveik nėra. Kūrybiškumo ugdymo problemos Lietuvoje išsamiau menkai tyrinėtos, beveik nėra sistemingos kūrybiškumo ugdymo teorinių ištakų bei praktinių šios problemos aspektų analizės. Tiesa, kūrybiškumo ugdymo terminas, ypač pedagogų, naudojamas gana dažnai. Kur kas rečiau galima aptikti bent kiek išsamesnę ir konkretesnę šio reiškinio analizę. Todėl šiame straipsnyje siekiama pateikti kiek labiau nei iki šiol susistemintą požiūrį į kūrybiškumo ugdymo tyrinėjimų ištakas, aptarti kai kuriuos kūrybiškumo ugdymo galimybių tyrinėjimo aspektus, pristatyti įvairius kūrybiškumo ugdymo metodus, kurie skirti įvairiems kūrybiškumo komponentams ugdyti. Straipsnio autorės sudaryta ir eksperimentiškai patikrinta Kūrybiškumo ugdymo ir saviraiškos programa sėkmingai taikoma ne tik Lietuvoje. Šią programą 2010-aisiais metais autorių teisėmis įsigijo Latvijos kūrybiškumo institutas, ją išvertė ir šio instituto psichologai jau šiais metais pradės ją taikyti Latvijos švietimo institucijose. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kūrybiškumas; Kūrybiškumo ugdymas; Kūrybiškumo ugdymo programos ir metodai; Creativity; Creativity training; Effectiveness of creativity training; Programs and methods of; Programs and methods of creativity training; Training of creativity.

ENOver the course of half of the last century, psychologists have had a particular focus on creativity abilities training. Developing educational programs that help to enhance creativity is among the most important goals of our educational system. The article deals with the theoretical and practical problems of how to develop and systematically stimulate the creativity. The belief that creativity can be enhanced is discussed. Many authors agree that creativity can be enhanced because human potentials can be fulfilled. Efforts to enhance creativity will not expand one's inborn potentialities but they can insure that potentialities are maximized (Plucker, Runco, 1999). Different components of creativity such as cognitive, attitudinal, interpersonal components can be enhanced through a stimulating environment that induces ideas and creates solutions to problems. Many programs and courses in creativity have proposed ways of seeking to deliberately stimulate and develop creativity. Differences in the understanding of creativity influence the kind of training strategies applied. Scholars who see problems solving as a central aspect of creativity use techniques based on heuristics. If the main aspect of creativity is associational mechanisms, imagery techniques are suggested. There have been identified a number of general of approaches of creativity training including: cognitive approaches, personality approaches, motivational approaches and social interaction approaches (Scott et al., 2004).The effective programs are those that try to influence different aspects of creativity - cognitive, personality, attitudes, behavior, interpersoftal, affect, and environmental. Creativity training/then, can be effective. Sizable effects can be observed using four major criteria applied in evaluating training - divergent thinking, problem - solving, performance, and attitudes-behavior (Scott et al., 2004). The different techniques of creativity training are also recommended. These techniques were successfully used in the special program of creativity in Lithuania training the creative abilities of Vilnius Pedagogical University students (Grakauskaitė-Karkockienė, 2003; 2005; 2006; Karkockienė, Butkienė, 2005). The Latvian Institute of Creativity in Ryga obtained the program and Latvian psychologists should use the program from 2010 in their country. [From the publication]

ISSN:
1392-639X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/31329
Updated:
2018-12-17 12:53:35
Metrics:
Views: 206    Downloads: 63
Export: