LTEsant nevienareikšmiam kontrolės lokuso bei socialinio intereso vaidmeniui mokyklinės adaptacijos procese, šio tyrimo tikslas – nustatyti aukštesniųjų klasių mokinių adaptacijos, kontrolės lokuso ir socialinio intereso sąsajas. Straipsnyje pateikiami aukštesniųjų klasių mokinių adaptacijos, socialinio intereso ir kontrolės lokuso sąsajų ypatumai lyties atžvilgiu. Nustatyta, kad geriau adaptavęsi tiek vaikinai, tiek merginos pasižymi išorine kontrole. Nurodomas galimas padrąsinimų poveikis formuotis vidinei kontrolei, ir pagyrimų - išorinei kontrolei. Tolesnių tyrimų objektu galėtų būti mokinių ir mokytojų sąveikos ypatumų, galinčių lemti kontrolės lokuso formavimąsi, atsižvelgiant į mokyklinės adaptacijos sunkumus, analizė. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kontrolės lokusas; Mokyklinė adaptacija; Socialinis interesas; Locus of control; School adjustment; Social interest.
ENSchool adjustment could be understood as peculiarities of interaction between changing environment of school and maturating of pupil. Innovations in school system and development peculiarities of pupil personality could cause the difficulties of adjustment. Because locus of control and social interest reflect the characteristic features of interaction between environment and individual, the aim of this investigation was to disclose the relationships among school adjustment, locus of control and social interest. This article represents the data about relationships between school adjustment, social interest and locus of control in the aspect of gender among pupils of X-XI class. For this research were used the questionnaires of adjustment, locus of control and social interest. Results show that girls better adjust to school requirements than boys. For both girls and boys, who have better adjustment, is characteristic external locus of control. There are no analogical patterns of relationships according the level of social interest. Pupils have no differences according gender among indicators of social interest and locus of control. The appointment could be done, that encouragement could cause the formation of internal locus of control and praising could cause the formation of external locus of control. The object of further investigation could be the analysis of interaction among teachers and pupils in the context school adjustment difficulties. [From the publication]