LTStraipsnyje analizuojama mokytojo padėtis Lietuvos besimokančioje visuomenėje. Išryškinama mokytojo veiklos svarba, veiklos specifiškumas, visuomenės lūkesčiai, mokytojo atvirumas pokyčiams. Tiriant mokytojo poziciją, būtina apsibrėžti erdvę, kurioje yra tiriamasis objektas. Be abejo, jis priskiriamas socialiniai sričiai. Manoma, kad mokytojo veiklos visuomenėje aktualumas, jo atliekami vaidmenys, turima kompetencija, atvirumas visuomenei yra komponentai, kurių bendrumas yra tiesiogiai proporcingas mokytojo socialinei-edukacinei padėčiai visuomenėje. Tyrimu siekta nustatyti Lietuvos mokytojų padėtį, analizuojant mokytojo veiklos sritis ir kompetencijų raišką, atvirumą besimokančiai visuomenei. Taikyti šie tyrimo metodai: mokslinių šaltinių analizė, apibendrinimas, indukcija, antrinis mokslinių tyrimų duomenų vertinimas. Visi tyrimo rezultatai atskleidė svarbią pedagogo vietą socialinių santykių sistemoje. Teigiami mokytojo asmenybės bruožai (domėjimasis šiuolaikine kultūra, bendravimas su augančiąja karta, siekimas perteikti jaunimui kultūros vertybes, gebėjimas daryti įtaką) sukuria palankias sąlygas visuomenė pažangos gerinimui. Atlikus sisteminę tyrimo duomenų analizę, buvo atskleista, kad fragmentiška mokytojo veikla nenustato mokytojo padėties visuomenėje. Išryškinti mokytojo profesiniai bei bendrieji gebėjimai, kurių turėtų būti laikomasi ir nuolat tobulinami. Toks bandymas standartizuoti kokybės valdymą yra gairės mokytojų veiklos atskleidimui. Mokytojo vaidmuo ryškiausiai atsiskleidė per jo atvirumą pokyčiams ir socialinį pobūdį.Reikšminiai žodžiai: Kaita; Mokytojas; Pozicija; Visuomenė; Change; Position; School position; Society; Teacher.
ENThe article analyses the situation of a teacher in the Lithuanian learning society. The research focused on the analysis of importance of teacher's activity, spheres of his/her activity, expectations formed by the society and the openness of a teacher to change are revealed. In the presence of the learning society the educational and social roles of a teacher are highlighted, competences are discussed as well as the involvement of a teacher into public activity. All the research results reveal a vitally important position of a teacher in the system of social relations. [text from author]