Meilė Lukšienė as initiator of education reform in post-occupational Lithuania and founder of its conception

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Meilė Lukšienė as initiator of education reform in post-occupational Lithuania and founder of its conception
In the Book:
Enkulturation durch sozialen Kompetenzerwerb / Gerd-Bodo von Carlsburg (Hrsg.). Frankfurt, M.: Lang, 2011. P. 283-292. (Baltische Studien zur Erziehungs- und Sozialwissenschaft ; Bd. 22)
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aprašomas Meilės Lukšienės (1913-2009), žymios Lietuvos švietimo ir ugdymo mokslo raidos tyrinėtojos, literatūrologės, aktyvios visuomenės veikėjos, švietimo reformos dokumentų iniciatorės ir rengėjos, požiūris į švietimo ir kultūros santykį. Išryškinamos mokslininkės darbuose, parašytuose XX-ojo amžiaus pabaigoje, keltos idėjos. Pabrėžiamas demokratiškumas, švietimo sistemos vieta kultūros procese, žmogaus santykio su kultūra esmė. M. Lukšienė aktyviai teigė, kad visos gyvenimo sritys yra pasiekusios tam tikrą kultūros lygį. Kultūros politika (vadyba) privalo būti išmintinga. Žmogus ir kultūra – nedaloma visuma, todėl reikia sukurti tokią švietimo sistemą, kuri padėtų perduoti jaunajai kartai tautos ir žmonijos kultūros vertybes ir įtrauktų žmogų į kultūros kūrybą. Ugdymo tikslas – žadinti žmoguje aukščiausią kultūros nuovoką. Kaip ir gamtoje, taip ir visuomenėje bei ją sudarančių žmonių terpėje veikia savireguliacijos principas, t. y. žmogaus pasąmonės ir sąmonės lygmeniu susiformuoja dvasinių vertybių nuovoka, pastovūs doroviniai principai, kurie ir yra pagrindinis reguliuojamasis veiksnys. Kad veiktų kultūros savireguliacijos principas, būtinas visuomenės raidos suvokimas ir aukšta mąstymo ir žmonių santykių kultūra. Suvokti kultūrą galima tik įsisąmoninus kultūros reiškinių tęstinumą, kintamumą laike, išlaikyti tam tikrus jos bruožus ir charakterio pastovumą. Kultūroje gyvenantį žmogų ugdo kultūros visuma, todėl švietimo sistemos pagrindas turi būti žmogus ir kultūra, kaip du neatskiriami sandai.Reikšminiai žodžiai: Pookupacinė Lietuva; Švietimo reforma; Švietimo turinys; A free and moral personality; Culture; Education; Education content; Education reform; Postoccupational Lithuania.

ENThe article describes the attitude of Meilė Lukšienė (1913-2009), the famous researcher on Lithuanian education system and educational science, literary historian, public activist, initiator and developer of education reform documents, to relation between education and culture. The works of the researcher that were written at the end of the 20th century during occupational and post-occupational years are reviewed and the ideas discussed in these articles are highlighted. One of them states that a nation has the right to exist and survive as well as to create own life on the foundations of democracy. This idea is linked with others: a free and moral individual has to maturate in own natural culture and to familiarise with common human values and other cultures in a natural way broadening own experience. Since the essence of nation's vitality is based on maintenance of its culture, the education content of Lithuanian schools that prepare a young individual for life has to be integrated. [text from author]

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/31229
Updated:
2014-02-06 19:42:47
Metrics:
Views: 30
Export: