LTTobulinti kvalifikaciją ir sudaryti sąlygas pedagogų bendruomenei tapti nuolat besimokančia organizacija – aktuali šiandienos problema. Straipsnyje socialiniu-pedagoginiu aspektu analizuojamas mokytojų požiūris į kvalifikacijos tobulinimą (tęstinį savo mokymąsi), pedagogų kvalifikacijos kėlimo ir atestavimo institucijų veiklą, t. y. surinkti grįžtamąją informaciją ir, ją įvertinus, pateikti rekomendacijas, kaip toliau Lietuvoje kurti nuolatinio mokymosi sistemą. Taikyti teoriniai, istoriniai lyginamieji, empiriniai metodai ir trianguliacija. Nustatyta, kad tiriamuoju laikotarpiu (1988-1995 m. m.) bendrojo lavinimo mokyklų mokytojai kvalifikacijos tobulinimui skyrė ypač daug dėmesio. Jie suvokė, kad nepakanka sovietmečiu įgytų žinių ir uoliai mokėsi, ypač užsienio kalbų. Tiriamuoju laikotarpiu daugiau kaip 70 proc. respondentų požiūris į pedagogų kvalifikacijos kėlimo ir atestavimo institucijų veiklą nebuvo pozityvus; dominavo nuostatos, kad minėtų institucijų veiklą būtina iš esmės keisti arba tobulinti. Nustatyta, kad daugelis pedagogų tobulina kvalifikaciją (nuolat mokosi), nes siekia tobulinti savo asmenybę, įgyti daugiau bendrajam išsilavinimui būtinų žinių, geriau pažinti savo kraštą, ugdyti bendravimo įgūdžius, tobulėti kaip specialistai. Sukūrus decentralizuotą ir lanksčią pedagogų kvalifikacijos tobulinimo sistemą, mokytojai taptų ne tik nuolatinio mokymosi dalyviais, bet ir organizatoriais; pedagogų bendruomenė, turėdama rimtų mokymosi motyvų, gali tapti nuolat besimokančia organizacija.Reikšminiai žodžiai: Mokytojai; Mokyklos kaita; Kvalifikacijos tobulinimas; Teachers; School reforming; Qualification development.
EN11.004 teachers from secondary schools, who work in 1st - 12th grades, participated in the research. The results of investigation show that after restoration of Lithuanian independence teachers understood importance and necessity to improve their acquired qualification. They learned hard: in 1988-1989,61% ofrespondents did not speak any foreign language, in 1994- 1995, only 17% of all teachers did not speak any foreign language. The respondents were critical towards the established order of certification and qualification development: 44% of teachers said that it had to be improved, 27% thought that it had to be changed, 24% did not answer the question, 5% thought it was good. The following main motives of the development of qualification have been determined: aspiration to become a universal personality, acquire more knowledge, improve as a specialist. Teachers would like and could become not only participants and but also organisers of continued self-education. [From the publication]