LTStraipsnyje nagrinėjamas bankroto prognozavimo vaidmuo įmonės valdyme. Norint užtikrinti verslo plėtros sėkmę būtina nuolatinė verslo finansinė analizė bei pinigų srautų prognozavimas. Svarbu laiku nustatyti artėjančias krizes, lemiančias įmonių bankrotą. Įmonės, kuriose gerai organizuota analitinė veikla, gali anksčiau nustatyti artėjančią krizę, operatyviai į ją reaguoti ir sumažinti jos tikimybę. Pastebima, kad Lietuvos įmonėse verslo finansinė analizė ir verslo prognozavimas retai susiduria su valdymu, o tai sukelia problemas susijusias su įmonės likvidumu, pinigų srautų planavimu ir prognozavimu. Apibrėžtas straipsnio tyrimo tikslas – išsamiai apžvelgti įmonės bankroto procesą, atskleidžiant ryšį tarp įmonės savybių, pagrindinių bankroto priežasčių ir finansinių padarinių. Pastebima, kad bankrotas yra reiškinys su kuriuo įmonės susiduria visuose verslo ciklo stadijose, tad jo diagnozavimas pagrįstas nuolatiniu ūkio subjekto finansinės būklės stebėjimu ir vertinimu, siekiant kuo anksčiau pastebėti bankroto užuominas, nustatyti jo atsiradimo priežastis ir būdus išvengti. Tyrimo metu apibrėžta įmonės bankroto samprata. Apibendrinus modelį, verslo bankroto procesui suprasti, aptartas bankroto procesas įmonėse nagrinėjant išorinius ir vidinius bankroto veiksnius, apibendrinant bankroto indikatorius, finansinius rodiklius pastarajam nustatyti. Pastebėta, kad detalus įmonės bankroto grėsmės įvertinimas gali ne tik padėti jo išvengti, bet ir rasti veiksmingų sprendimų pagerinti įmonės strateginę poziciją.Reikšminiai žodžiai: Verslo žlugimo procesas; žlugimo veiksniai ir priežastys; žlugimo simptomų finansiniai rodikliai; Bankroto prognozavimo modeliai; Atsigavimas; Business failure process; Failure factors and causes; Financial indicators of failure symptoms; Models for bankruptcy predicting; Recovery.
ENFour types of the company failure process are observed: fundamentals of failure, detecting failure, exit of failing company and bankruptcy or recovery. Between these four types of company failure process, there exist major distinctions in terms of the presence and the importance of specific causes of bankruptcy, i.e. incorrect steps made by management, incorrect steps in the corporate policy and the importance of external factors. The interest for the analysis and for the understanding of business failure can notably be explained by the fact that a large number of stakeholders are concerned with the firm’s activity and with its evolution over time. The results of the paper are based on qualitative research and the findings of previous studies the presented scheme of business failure process explains why and how companies fail. It is based on an analysis of the existing literature and of its limitations and it represents the different general phases which a company goes through in its evolution towards a potential failure. It presents for each chronological phase a series of failure factors. Furthermore, the failure process can be very different from one company to another, i.e. different sequences of failure factors are possible. Based on the findings, owners of a company can have a clearer view of time dimension inherent in corporate failure and the impact of their own actions on bankruptcy. The paper lays the ground for understanding the process of company failure. It offers owners, managers information about the potential causes and consequences of the failure of their company. This model allows them in the early stage of company failure to understand and find remedies to failure causes. So, it helps organizational leaders to identify strategies to prevent failure. [From the publication]