LTStraipsnyje analizuojamas Lietuvoje vykdytas holokaustas bendrame žydų naikinimo Europoje kontekste. Holokausto Lietuvoje ir kituose Rytų bei Vakarų Europos regionuose vykdytų žydų masinių žudynių lyginimas suteikia galimybę iškristalizuoti aiškesnį šio destrukcinio proceso žydų atžvilgiu Lietuvoje vaizdą. Žydų genocidas Lietuvoje spartumu, brutalumu ir radikalumu buvo išskirtinis. Chronologiniu požiūriu holokaustas Lietuvoje ženklina vieną esminių lūžių Europos žydų žudynių istorijoje. Regioniniai tyrimai atskleidė naujų faktų apie žydų masines žudynes ir pakoregavo teoriją, kad genocidas buvo kontroliuojamas vien tik nacių aukščiausios vadovybės. Analizė parodė, kad vietinės masinės žudynės buvo skirtingos ir turėjo ne vieną iniciatorių. Straipsnyje taip pat analizuojama, kaip Vokietijos Federacinė Respublika stengiasi susidoroti su savo kraugeriška praeitimi. Tik praėjusio amžiaus septintojo dešimtmečio pradžioje Vokietijos visuomenė ir istorikai pradėjo bandyti neutraliai pažvelgti į šią valstybės istoriją temdančią dėmę. Nuo tada holokaustas tapo viena svarbiausių viešų diskusijų ir akademinių tyrimų tema. Jaunesniajai kartai suvokti žydų masinį žudymą jų pačių tautiečių (vokiečių) iniciatyva ir rankomis buvo vienas iš aspektų Vokietijos visuomenės savimonės susiformavimui. Lietuvos atveju – žinant, kokie sunkumai buvo apėmę to meto visuomenę – sudėtinga įsisąmoninti suvokimą, kad auka irgi galėjo būti kaltininkas.Reikšminiai žodžiai: Denacifikacija; Galutinis sprendimas; Getas; Holokaustas; Holokaustas Lietuvoje; Holokausto atmintis; Kolaboravimas su naciais; Naciai; Vokietija (Germany); Collaboration with Nazis; Denazification; Final Solution; Germany; Gheto; Holocaust; Lithuania; Memory of Holocaust; Nazis; The Holocaust in Lithuania.
ENThe article first focuses on the role of the holocaust in Lithuania within the process of the annihilation of Europe’s Jewry. It contends that comparing the holocaust in Lithuania with other regions in Eastern and Western Europe is an appropriate means to get a clearer picture of the peculiarities of the destruction process in Lithuania. How the Federal Republic of Germany tried to cope with a murderous past, is the second question to be answered. Only beginning in the late 1960’s German society and historians really tried to open their minds to an unsettling past. Since then the Holocaust has become one of the most important themes of public discussion and academic research. [From the publication]