Buvusio Kaltinėnų valsčiaus pradžios mokyklos 1918-1940 m.

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Buvusio Kaltinėnų valsčiaus pradžios mokyklos 1918-1940 m
In the Book:
Kaltinėnai / vyriausiasis redaktorius Kazys Misius. Vilnius: Versmė, 2010. P. 343-362
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama pradinio švietimo svarba. Pirmoji pagrindinė, susikūrusios nepriklausomos Lietuvos, švietimo reformos pakopa buvo pradinė mokykla – sėkmingo tolesnio švietimo pagrindas. Atkreipiamas dėmesys, jog kuriant nepriklausomos Lietuvos švietimo koncepciją, buvo stengiamasi išgyvendinti senosios carinės Rusijos trūkumus ir įdiegti Vakarų Europos pedagoginės minties ir mokyklos laimėjimus. To meto pagrindiniu mokyklos uždaviniu buvo – ne išmokyti vaiką, o lavinti jį, žadinti žinių troškimą. Aktualiausia buvo tautinės mokyklos kūrimo ir tobulinimo problema. Straipsnyje aprašoma, kad 1919 m. Kaltinėnų valsčių prijungus prie Tauragės apskrities, tolesnį pradžios mokyklų steigimą ir jų kontrolę perėmė Tauragės apskrities pradedamųjų mokyklų instruktorius K. Jankauskas. Pastebima, kad Skaudvilės ir Tauragės apskrityse mokyklos buvo kuriamos ir steigiamos labai sunkiomis sąlygomis, nes ten vis šeimininkavo vokiečių okupantai. Toliau aprašomos problemos, siekiant surinkti mokinius į mokyklas. 1922 m. lapkričio 10 d. Steigiamasis seimas išleido Pradžios mokyklų įstatymą su juridiniais mokyklų tvarkymo pagrindais, o 1928 m. Lietuvoje pradėtas vykdyti privalomas pradinis mokymas. Nurodoma, kad per eilę metų švietimo sistemoje vyko pakitimai, vykdytos reformos. Pažymima, kad Kaltinėnų miestelis kaip valsčiaus centras turėjo nuolatinius ir gana kvalifikuotus mokytojus. Vardinamos mokyklos, kaip pvz.: Kaltinėnų daugiakomplektė, Iždonų dvikomplektė, Nuomininkų dvikomplektė, Kalnėnų vienkomplektė ir kt. mokyklos. Aprašoma šių mokyklų istorija ir veikla.Reikšminiai žodžiai: Kaltinėnai; Kvalifikacija; Mokiniai; Mokykla; Mokyklų tinklas; Mokymo turinys; Mokytojai; Raštingumas; Švietimo istorija; Švietimo sistema; Žemaitija (Samogitia); Content of teaching; Education system; History of education; Kaltinėnai; Literacy; Qualification; Samogitia; School; School network; Teacher.

ENThe article analyses the importance of elementary education. The first key stage of education reform in the independent Lithuania included elementary school, or the framework for successful further education. Notably process of formation of education concept in the independent Lithuania sought to eradicate defects of the old Tsarist Russia and implement accomplishments of pedagogical though and school of the Western Europe. Key task of the school of the era was to educate child and encourage wish for knowledge rather than teach a child. What was most relevant was the issue of development and improvement of ethnic school. The article describes that as Kaltinėnai volost was merged to Tauragė county in 1919, further establishment and control of elementary school was taken over by K. Jankauskas, instructor for elementary schools at Tauragė county. Notably in Skaudvilė and Tauragė counties schools were established under particularly difficult conditions as the German occupation forces were still in power. The article then discusses issues seeking to collect pupils to schools. On 10 November 1922 the founding Parliament adopted the Law on Elementary Schools, including legal framework for arrangement of schools, and in 1928 mandatory elementary education was introduced in Lithuania. The article states that over number of years, there were changes and reforms in the education system. Notably, Kaltinėnai town as centre of the volost listed regular and rather qualified teachers. It then lists schools, e.g. Kaltinėnai multi-set, Iždonai twin-set, Nuomininkai twin-set, Kalnėnai single-set, etc. The article describes the history and activity of the above schools.

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/31064
Updated:
2018-04-16 16:22:12
Metrics:
Views: 32
Export: