LTLietuvių pedagogikoje nėra atskleistos priešmokyklinio amžiaus vaikų žaidybinių gebėjimų tyrimo kryptys. Iki šiol nėra išsiaiškinta, kas tie žaidybiniai gebėjimai, kokia jų tyrimo metodologija, integruoto tyrimo konceptualumas, kokiomis doktrinomis vadovautis, kada kuriama nauja koncepcija, koks turėtų būti žaidybinių gebėjimų tyrimo mechanizmas. Nenustatyta integruotų principų ir metodų grupė, padedanti išaiškinti įvairius veiksnius, lemiančius šių gebėjimų formavimąsi vaikystėje. Straipsnyje bandoma rasti tą kelią, kuris veda į žaidybinių gebėjimų sudėtingos problemos tyrinėjimą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Žaidybiniai gebėjimai; Žaidybiniai vaidmeniniai santykiai; Žaidybinių gebėjimų tyrimas; Playing abilities; Playing education.
ENIn this article there is provided direction of exploration of preschool child's playing abilities. Till now, there is no explained what there are playing abilities, what methodology of their exploration, conceptual apparatus of integrated exploration, it means what should be exploring mechanism of playing abilities. There is no indicated group of integrated principals and methods, supporting to find out various objects, effecting development of those abilities in the childhood. There is decided question in the article about that way, by which we could come nearer to the exploration of difficult problem of playing abilities. There is provided of playing abilities and based on science their meanings, discussed problems of exploration of playing abilities, foreseen directions of exploration, content of playing education and pedagogical orientations in the process of education. [From the publication]