LTStraipsnyje analizuojamas žiniasklaidos ugdymas informacinėje žinių visuomenėje: atskleidžiamas žiniasklaidos veikimo būdas visuomenėje, apibrėžiama žiniasklaidos ugdymo samprata, apibūdinamas auditorijos, kurios žiniasklaidos kompetencija buvo koreguojama žiniasklaidos ugdymu, patyrimas. Atlikta mokslinės literatūros analizė atskleidė, kad informacinės žinių visuomenės žiniasklaidos ugdymas yra sisteminis švietimo procesas. Žiniasklaidos ugdymas atlieka unikalią funkciją, apsaugodamas žmogaus sąmonę nuo žiniasklaidos manipuliacijų ir padėdamas orientuotis dinamiškoje informacinėje aplinkoje, kadangi individai įgyja žiniasklaidos kompetenciją tik ištaisydami bei tikslindami savąjį žiniasklaidos patyrimą. Žiniasklaidos veikimo būdų visuomenėje spektras yra labai platus ir įvairialypis. Todėl itin svarbu šviesti auditoriją, kuri galėtų priimti, suprasti, pasirinkti, įvertinti, analizuoti, struktūruoti ir naudotis iš žiniasklaidos gaunama informacija šiuolaikiniame gyvenime. Žiniasklaida kasdieniniame patyrime veikia kiekvieno žmogaus raidą, formuoja nuomones, interesus ir požiūrius tiek apie išorinio pasaulio reiškinius, tiek apie vidinio pasaulio reiškinius. Visi šie komponentai formuojasi į emocinį ir kognityvinį patyrimą, kuris iš anksto nulemia tolesnę individualią brandą. Žiniasklaidos patyrimo struktūrą sudaro žinios, gebėjimai, įgūdžiai, pojūčiai, požiūriai. Žiniasklaidos patyrimo kokybę įtakoja auditorijos turima žiniasklaidos kompetencija.Reikšminiai žodžiai: Informacinė žinių visuomenė; Kompetencija žiniasklaidos srityje; Medijinė kompetencija; Medijų auditorijos tyrimas; Medijų mokymas; Ugdymas; Žiniasklaida; Žiniasklaidos; Žiniasklaidos auditorija; Žiniasklaidos režimas; Žinių visuomenė; Informational knowledge society; Knowledge society; Mass media; Media (mass media); Media audience; Media based experience; Media competence; Media education; Media education (ME); Media mode.
ENThe article analyses education offered by the media in the information knowledge society: it reveals the method of operation of the media in society, defines concept of education by the media, characterises experience of audience, with competency on the media adjusted due to education offered by the media. The analysis of scientific literature has demonstrated that education on the media given to the information knowledge society is a systemic education process. Education of the media carries out a unique function, in that it protects human consciousness from manipulations by the media and helps to find one’s way in a dynamic information environment, as individuals gain competency on the media only through correcting and adjusting their own media experience. There is a very wide and diverse range of methods used by the media to operate in the society. One must therefore educate the audience so that it can accept, understand, select, assess, analyse, structure and use the information received by the media in the modern world. Media in daily experience impacts development of each individual, shapes opinions, interests and views both as regards phenomena of external and internal world. All of the above components shape into an emotional and cognitive experience that predetermines further individual maturity. Structure of media experience includes knowledge, abilities, skills, feelings and views. The quality of media experience is affected by the media competency of the audience.