Humaniškumo samprata šiuolaikinės ugdymo paradigmos plotmėje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Humaniškumo samprata šiuolaikinės ugdymo paradigmos plotmėje
Alternative Title:
Concept of humanity in the plane of some paradigms of education
In the Journal:
Pedagogika [Pedagogy]. 2000, 42, p. 181-186
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojami humaniškumo fenomeno nūdienos ypatumai bei vieta ugdymo procese. Apžvelgiama humaniškumo samprata šiuolaikinių ugdymo paradigmų plotmėje ir apibendrinami humaniškumo ugdymo filosofinių, pedagoginių bei psichologinių tyrimų rezultatai. Atlikta analize išryškinta, kad humaniškumo turinys per visą žmonijos istoriją apsprendžiamas tam tikro istorinio laikotarpio filosofinės idealiojo žmogaus sampratos ir atsiskleidžia bendražmogiškosiomis vertybėmis pagrįstuose santykiuose su savimi ir kitais žmonėmis. Šiuolaikinis humaniškumo turinys dažniausiai apibūdinamas atsakingumo, teisingumo, išmintingumo, laisvės, pagarbos, savigarbos, aktyvumo, kūrybingumo, tolerantiškumo, veiklos, pagalbos, užuojautos sąvokomis. Humaniškumo ugdymo, grindžiamo tam tikro istorinio laikotarpio pagrindinėmis vertybėmis, svarba pažymima kiekvienoje tuo laikotarpiu susiformavusioje ugdymo paradigmoje; nūdienos humanistinės filosofijos keliama atsakomybė už save, kitus žmones ir pasaulį išvystymo būtinybė skatina ugdymo filosofiją atidžiau spręsti humaniškumo ugdymo problemas. Šiuo laikotarpiu humaniškumo ugdymo problemos gali būti sėkmingai sprendžiamos humanistinio ugdymo paradigmos rėmuose. Ugdant humaniškumą yra supažindinama su humaniškumo turiniu, skatinamas humaniškų jausmų išgyvenimas, formuojamas humaniškas elgesys. Dabartiniu laikotarpiu svarbiausiu humaniškumo ugdymo lygmeniu tapo elgsenos lygmuo.Reikšminiai žodžiai: Humaniškumas; Ugdymas; Humanity; Education.

ENHumanity meaning love to a human, social preparation to help, humanness reflects the nature of wishful intercourse of a man. In the article the content of humanity problems is being analysed by historical aspect. The development of humanity in Enlightenment and in Modern epoch is disclosed in the plane of important philosophical views in the formation of paradigms of idealism, realism, reconstructialism, existentialism, pragmatism and humanistic orientated upbringing. The historical discussion of the concept of humanity allows drawing the following conclusions: the content of humanity is determined by the philosophical concept of an ideal man and is reflected in the relationship with himself and other people based on human values: contemporary content of humanity is most often characterised by the concepts of responsibility, justice, sense, freedom, honour, self-respect, activity, creativity, tolerance, help and sympathy; the importance of humanistic upbringing is marked in every paradigm, that is formed at a certain time; at present the problems of humanity upbringing can be successfully solved in the frames of humanity orientated upbringing: while developing humanity, the content of humanity is being introduced, it is stimulated to go through humanistic feelings and humanistic behaviour is being formed. [From the publication]

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/30907
Updated:
2018-12-17 10:45:13
Metrics:
Views: 61    Downloads: 12
Export: