LTStraipsnyje pristatomas tyrimas, kurio paskirtis – atskleisti, kaip meninėmis priemonėmis bei veikla galima daryti įtaką ugdytinio esamos raidos lygiui. Buvo iškelta hipotezė, kad kryptingai taikant individualios meninės veiklos programą, galima daryti įtaką žymios protinės negalios ugdytinio raidos lygiui. Tyrimas vyko Vilniaus vaikų invalidų ugdymo centre „Viltis“, taikant stebėjimo ir modeliavimo metodus. Tyrime dalyvavo 7 ugdytiniai. Duomenys buvo renkami 1,5 mokslo metų. Straipsnyje apibūdinami vaiko monografinio tyrimo rezultatai. Tyrimas patvirtino hipotezę. Tyrimo pabaigoje buvo galima užfiksuoti visų septynių tiriamųjų raidos tobulėjimo tendenciją, priklausomai nuo protinės negalios gilumo. Svarbus taikytos metodikos bruožas yra ugdytinio savivokos ugdymas, pabrėžtas kaip esminis bruožas vaiko raidoje. Didelis dėmesys skiriamas žmogaus veido, žmogaus figūros simbolių piešimui; pastarojo piešinio raiška yra pirmoji akivaizdi sąlyga savo vaizdo suvokimui atsirasti. Raidos dailės terapijos koncepcija yra pagrįsta normalia vaiko raida, todėl gali būti taikoma įvairaus amžiaus vaikams, kaip su labai mažais, taip ir su labai žymias negales turinčiais. Ši koncepcija taikoma ir klinikinėje, ir pedagoginėje praktikoje dėl savo psichopedagoginės esmės. Išryškėja pagrindiniai principai: kūrybiškumas gali padėti skatinant vaiko pažintinę ir emocinę raidą; išskiriami kūrybinio proceso bei vaiko operavimo dailės ir aplinkos priemonėmis etapai; dailės pedagogas turi būti pakankamai lankstus – vienais atvejais aktyvus, kitais – santūrus, kad vaikas galėtų laisvai save reikšti.Reikšminiai žodžiai: Dailės terapija; Neįgalus vaikas; Meninė veikla; Art therapy; Disabled child; Artistic activities.
ENThe art experience in education for children who had disabilities is a new field in Lithuania. The article describe the developmental approach to art therapy in educational setting. The developmental approach to art therapy is based on information from psychosocial development, studies of cognitive growth and by what is known about normal child development in art. The developmental art therapy approach has been successful with children suffering from a wide range of physical and emotional disorders. Due to the developmental base of this approach, it can be used with children of all ages including those who are very young or severely delayed. The case study show, how this approach can be used in practice. [From the publication]