LTTragiškumas ir komiškumas yra fundamentalios estetikos kategorijos, tačiau komiškumo suvokimui mokykloje, ypač aukštesnėse klasėse, skiriamas nepakankamas dėmesys, per literatūros pamokas komiški kūriniai analizuojami gana retai. Motyvuotai kalbėti apie komiškumą mokiniams trūksta kompetencijos. Siekiant nustatyti 11-12 klasių mokinių žinių ir gebėjimų lygį, skaitant komiškuosius prozos, poezijos ir dramos tekstus, išsiaiškinti, kaip mokiniai skiria komiškumo atmainas, nustato kūrinio komiškąjį žanrą, suvokia komiškumą įvairiuose teksto struktūros lygmenyse (loginiame, vaizdiniame, kalbinės raiškos), atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo 262 11-12 klasių mokiniai iš kelių Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklų ir realinio profilio gimnazijų. Atliekant diagnostinį tyrimą, panaudoti nestandartizuoti literatūros testai. Gautų rezultatų analizė atskleidė, kad mokiniai gana gerai skiria komiškumo atmainas, tačiau tik nedaugelis geba paaiškinti, kodėl kūrinys jiems atrodo humoristinis, ironiškas ar satyriškas. Tik nedaugelis mokinių suvokė, kur slypi turinio komiškumas. Komiškumo kalbinės raiškos analizė parodė, kad mokiniai nepakankamai atpažįsta komiško stiliaus figūras, nemoka jų susieti su turinio analize. Tyrime dalyvavusių mokinių komiškumo suvokimo lygis nepakankamas visuose teksto struktūros lygmenyse (loginiame, vaizdiniame, kalbinės raiškos). Neturint pakankamai literatūros teorijos žinių ir komiškų tekstų skaitymo pagrindų, mokiniams sudėtinga suvokti komišką tekstą kaip meninę visumą.Reikšminiai žodžiai: Komiškumas; Literatūra; Moksleiviai; Comic; Lithuanian literature; Students.
ENTragedy and comedy represent fundamental categories of aesthetics; however understanding of comedy at school, especially in higher grades is not given enough attention, as comedy works are rarely analysed during literature classes. Pupils lack competency to conduct a motivated discussion on comedy. In order to determine level of knowledge and skills of pupils in 11 to 12 grade, when reading comedy texts of prose, poetry and drama, in order to understand how pupils distinguish types of comedy, establish comedy genre of a work, understand comedy in various structural levels of a text (incl. logical, visual and verbal expression), there was a study conducted involving 262 pupils from 11 to 12 grade from several Lithuanian schools of general education and gymnasiums with a scientific profile. The diagnostic study has involved customised literature texts. The analysis of results demonstrated that pupils tend to distinguish aspects of comedy rather well, however only a small number of pupils can explain why they find a work to be of humorous, ironic or satirical nature. Only some pupils understood where the comedy of a work lies. Analysis of linguistic expression of comedy demonstrated that pupils do not recognise figures of comedy style adequately, and are unable to relate the same to the content analysis. The study has shown inadequate level of comedy understanding with all pupils involved in the study, regardless of level of textual structure (incl. logical, visual and verbal expression). As pupils lack knowledge of literature theory and basic skills of reading comedy texts, they find it hard to understand comedy text as a single unit of art.