LTLabai svarbu, kad jau ankstyvoje vaikystėje vaikams būtų ne tik pateikiama informacija, bet prašoma ją analizuoti, vertinti ir t. t. Vėliau kritinis mąstymas ugdomas mokykloje, mokytojui atitinkamai modeliuojant pedagoginį procesą. Siekiant nustatyti III–IV klasių moksleivių kritinio mąstymo raišką sveikos gyvensenos pamokose, buvo atliktas kiekybinis ir kokybinis tyrimas. Tyrime dalyvavo III–IV klasių moksleiviai. Nustatyta, kad pagal kritinio mąstymo metodus mokęsi moksleiviai lengviau išskyrė reiškinius lemiančius veiksnius, įvertino jų reikšmę, tai yra gebėjo informaciją analizuoti ir sintetinti. Šie gebėjimai ryškiausi tų ketvirtų klasių moksleivių, kurių ugdymo procesas grindžiamas kritinio mąstymo metodais. Gebėjimo analizuoti ir sintetinti informaciją ugdymas(is) tiesiog proporcingas vaiko amžiui ir priklauso nuo pasirinktos ugdymo metodikos. Tyrime dalyvavusiems moksleiviams sunkiausi buvo vertinti verčiantys klausimai. Nustatyta, kad daugiau išsamių ar iš esmės atsakytų variantų pateikė pagal kritinio mąstymo metodiką ugdomi moksleiviai. Norint tiksliai nustatyti, kaip moksleiviai geba analizuoti ir vertinti informaciją, reikalingi tolesni tyrinėjimai. Nustatyta, kad dauguma moksleivių supranta, kas yra sveikas gyvenimo būdas, kaip jis veikia žmogų ir gamtą, suvokia taisyklingos mitybos, asmens higienos, judėjimo ir darnių tarpusavio santykių reikšmę. Moksleiviams svarbios ir vertybinės nuostatos: dora, sąžiningumas sau ir kitiems siekiant įvairių tikslų, tolerancija ir pagarba kitų nuomonei ir pan.Reikšminiai žodžiai: Kritinis mąstymas; Sveikos gyvensenos ugdymas; Mokiniai; Critical thinking; Health education; Schoolchildren.
ENExpression of critical thinking on the healthy lifemode of primary class schoolchildren is analysed and discussed. Schoolchildren of the 3rd and 4th classes of several schools of Vilnius were involved in this investigation. In total 262 schoolchildren (130 (49,6%) students of the 3rd class and 132 (50,4%) students of the 4th class; 133 (50,8%) males and 129 (49,2%) females) were interrogated. The results of the study show that pupils restore, analyse, synthesize and use information in practice more efficiently when methods of critical thinking are applied in the teaching process. Pupils can better evaluate information when they are taught to think critically. The analysis showed that pupils are concerned about values. Critical thinking helps not only to develop thinking skills of pupils and encourage their healthy life, but also foster moral values that helps to bring up a fully developed personality. [From the publication]