LTVyriausybines programas, jų efektyvumą, tvarumą ir poveikį galima analizuoti daugeliu būdų: politiškai, ekonomiškai, socialiai ir pan. Straipsnyje koncentruojamasi į vadybinį programų aspektą siekiant išanalizuoti ir pasiūlyti tinkamiausius metodus ir modelius Lietuvos viešajam sektoriui. Viešojo sektoriaus efektyvumas tampa dar aktualesniu esamoje pokrizinėje situacijoje, kai viešajam sektoriui keliami dideli taupymo reikalavimai. Remdamiesi atlikta literatūros analize bei keletu brandumo analizių privačiame ir viešajame sektoriuose, autoriai teigia, kad projektų ir programų valdymo įrankių naudojimas didele dalimi lemia organizacijos strategijos įgyvendinimą. Todėl projekto valdymo brandumui keliami papildomi organizaciniai reikalavimai. Esama projekto vykdymo stadija, programa ir portfelio valdymo praktikos Lietuvoje rodo, kad organizacijos viešajame sektoriuje turėtų pirmiausia koncentruotis į formalių projekto ir programos valdymo procedūrų ar standartų, o taip pat kitų organizacinio projekto vykdymo trečio brandumo lygio priemonių vystymą ir diegimą. Remiantis Lietuvos vyriausybės patvirtinta strateginio planavimo metodologija galima teigti, kad valstybės politiką įgyvendinančios agentūros (ypač – ministerijos), turi pasiekti ne žemesnį kaip trečią brandumo lygį, užtikrindamos atitikimą metodologijoms ir procesams ir garantuodamos nustatytą programos įvertinimą. Savo ruožtu nuoseklus portfelio įvertinimas leis vystyti procesus, kongruentiškus įvertinimo rezultatams.Reikšminiai žodžiai: Programa, viešasis sektorius, verslo modeliai; Programinis valdymas; Verslo modeliai; Viešasis sektorius; Vyriausybės programos, vadyba, projektai, porfolio, viešasis sektorius; Business models; Government programs, management, projects, portfolio, public sector; Program management; Program, public administration, business models; Public sector.
ENGovernmental programmes, their efficiency, sustainability and impact can be analysed in many ways: politically, economically, socially, etc. The article centres on the managemental aspect of programmes in order to analyse and suggest the most suitable methods and models for the Lithuanian public sector. The efficiency of the public sector is becoming even more topical in the current post-crisis situation when the public sector is required to cut spending. With reference to the performed review of literature as well as several analyses of maturity in the private and public sectors, the authors claim that the application of projects and the tools of programme management are essential for the implementation of organisational strategy. There are additional organisational requirements to ensure the maturity of project management. The present stage of project implementation, its programme and the practice of portfolio management in Lithuania shows that organisations in the public sector should firstly centre on the development and implementation of formal procedures or standards of project and programme management as well as other tools for the implementation of an organisational project of maturity level 3. Based on the strategic planning methodology approved by the Lithuanian government, it is possible to state that agencies (especially ministries) that are implementing the state policy have to achieve a maturity level not lower than level 3 and ensure compliance with methodologies and processes as well as guarantee the established assessment of a programme. Consistent portfolio assessment, in its turn, will allow developing processes that are congruent with assessment results.