Antikos pedagoginių idėjų recepcija dabarties edukacinėse erdvėse

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Antikos pedagoginių idėjų recepcija dabarties edukacinėse erdvėse
Alternative Title:
Reception of ancient pedagogical ideas in contemporary education
In the Journal:
Filosofija. Sociologija [Philosophy. Sociology]. 2011, t. 22, Nr. 3, p. 278-285
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje bandoma atskleisti, kaip kintančiame šalies švietimo sistemos modelyje išryškėja antikos pedagoginė (didaktinė) mintis. Iškeliama didžioji tezė: dabarties edukacinėse erdvėse matyti antikos pedagoginių idėjų tąsa. Iš didžiosios išsirutulioja mažoji tezė: atkurtoje nepriklausomoje Lietuvoje gydytojų ir vaistininkų rengimo idėjos yra antikos gydytojų ugdymo idėjų tąsa. Remiantis moksliniais šaltiniais bei tekstais atskleidžiama, kad antikos pedagoginė mintis (Platono, Sokrato, Aristotelio, Pitagoro) ir gydytojų ugdymo pagrindinės idėjos (Hipokrato, Herofilo, Sorano, Galeno) tam tikra prasme yra išsaugotos ir integruotos dabarties edukacinėse erdvėse bei švietimo sistemą reglamentuojančiuose dokumentuose. Iš šių trijų šaltinių antikos minties, dabartinės ugdymo paradigmos ir teisės normų perspektyvos aptariamos bendrosios asmenybės ugdymo idėjos ir jų raiška specifinio (gydytojo bei vaistininko) parengimo atveju. Plėtojant Maceinos, Žilionio, Karčiauskienės, Balčiaus mintis galima išvada, kad antikos (graikų) paideia, nors ir buvo gana prieštaringa, siekė harmonijos ugdant asmenybę ir harmoningos asmenybės. Šių idėjų recepcija pasireiškė šiuolaikiniame mąstyme, t. y. konstruojant šalies švietimo modelį. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Antika; Gydytojas; Pedagoginės idėjos; Recepcija; Ugdymas; Antiquity; Education; Pedagogical ideas; Physician; Reception.

ENThe article deals with the role of ancient pedagogical (didactic) though in developing the Lithuanian education system model. The major thesis is as follows: the contemporary educational ideas are continuations of ancient educational thoughts. The minor thesis follows from the major one: the ideas of physician and pharmacist education in Lithuania (after the restoration of independence) follow the antique pedagogical thoughts. According to scientific sources and publications, the ideas of ancient thinkers (Plato, Socrates, Pythagoras, Aristotle) and the educational ideas of professional physicians (Hippocrates, Herophilos, Soranus, Galen) are preserved and integrated in the field of contemporary education and in the education system legislation. Considering the perspective of these three sources (ancient thoughts, contemporary education paradigm and education regulation), the issues of human education in general and in a specific (physician / pharmacist) case are analyzed. Developing the ideas of Maceina, Žilionis, Karčiauskienė, Balčius, it could be summarized that, despite being controversial, the Greek paideia aimed at harmony in education and harmonious personality. The reception of this idea is observed in contemporary thinking, i. e. in the construction of the national education model. [From the publication]

ISSN:
0235-7186; 2424-4546
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/30756
Updated:
2018-12-17 13:01:42
Metrics:
Views: 61    Downloads: 14
Export: