LTŠiuolaikinėmis visuomenės raidos sąlygomis socialinė žmogaus kompetencija tampa labai svarbi [26]. Nors šiais klausimais pastaraisiais metais labai daug diskutuojama (vykdant šalies švietimo reformą moksleivių socialinės kompetencijos ugdymas laikomas vienu iš prioritetinių tikslų), paauglių socialinės kompetencijos mokslinių tyrimų dar nėra daug atlikta. Tyrimo metu buvo siekiama nustatyti paauglių socialinės kompetencijos apraiškas įvairaus sociometrinio statuso grupėse. Tyrime dalyvavo 502 Kauno miesto bendrojo lavinimo mokyklų 13 (0,03) metų paaugliai. Straipsnyje pateikiami tyrimo rezultatai atskleidžia abiejų lyčių paauglių socialinės kompetencijos komponentų sąsajas įvairaus sociometrinio statuso grupėse. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Socialinė kompetencija; Sociometrinis statusas; Savigarba; Mokykliniai pasiekimai; Social competence; Sociometric status; Self-esteem; Academic achievement.
ENThe article focuses on a study which examined the social competence of thirteen years old teenagers. Social competence becomes to be an actual topic of research, however studies with teenagers are still lack of scientific approach - the aspects of sex and sociometric status groups of the adolescents should be revealed with greater attention. The analysis of the definition of social competence in children in this article is provided with the great importance. There were examined 502 secondary school children aged 13,0 (0,03) in the city of Kaunas. Multimethods were used to assess the social competence of teenagers. The results of the research indicate that exist significant difference of evaluation of relationship with peers between sociometric status groups. Thought the data of the study shows that there is no reliable difference between self-esteem level of separate status groups, but such difference exists between boys and girls. Results of the study indicate that the ratings of academic achievement are significant different among separate sociometric status and sex groups. [From the publication]