Teaching special education terminology

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Teaching special education terminology
Alternative Title:
Specialiojo ugdymo terminijos dėstymas
In the Journal:
Pedagogika [Pedagogy]. 2004, 71, p. 106-109
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama viena iš aktualiausių specialiųjų pedagogų rengimo problemų - specialiojo ugdymo terminijos užsienio (anglų) kalba dėstymas ir mokymasis. Pateikiama praktikoje aprobuota specialiojo ugdymo terminų grupavimo schema, padedanti studentams suprantamai išdėstyti terminiją ir ją suvokti. Naudojant šią metodiką praktiniame darbe pasiekti geri terminų suvokimo rezultatai: per 90 proc. Šiaulių universiteto Specialiosios pedagogikos fakulteto pirmakursių per du semestrus pakankamai gerai suprato reikiamus specialybės terminus. Raginama dėti daugiau pastangų klasifikuojant ir norminant specialiojo ugdymo bei jam artimų disciplinų terminus ir sąvokas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Specialusis ugdymas; Specialusis pedagogas; Terminologija; Klasifikacija; Mokymas; Special education; Special educators; Terminology; Classification; Teaching.

ENThe paper presents a way of grouping special education terminology from the point of view of university lecturers in Lithuania. Having acknowledged the complexity of presenting English for specific purposes (ESP) and as a foreign language (EFL) as well, the authors propose a way of grouping special education terms with the purpose to facilitate and stimulate students to better mastering of the terminology that subsequently might help to comprehend modern English sources on special education. The presented way of terminology grouping is the result of a long-term work experience in teaching EFL. It enables over 90% of first-year students to sufficiently master this complex and numerous terminology in the course of two semesters (128 academic hours). The authors also share some ideas to improve further classification and standardization of current special education terms and urge educationalists, researchers and practitioners to collaborate actively in the field. [From the publication]

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Anglų-lietuvių kalbų specialiojo ugdymo žodynas.. Šiauliai : Šiaulių universiteto leidykla, 2005. 484 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/30627
Updated:
2018-12-17 11:24:52
Metrics:
Views: 35    Downloads: 4
Export: