LTLaisvalaikis yra socialinė erdvė, kurioje baziniai santykiai gali būti stiprinami, plėtojami, išreiškiami. Dėl šios priežasties laisvalaikis stipriai susijęs su tuo, kokias vertybes mes puoselėjame, kokie yra mūsų prioritetai, ir tai labai svarbu šeimos, visuomeniniuose santykiuose. Našlaičiams ir tėvų globos netekusiems vaikams, kurie ilgai gyvena vaikų globos institucijose, tapimas savarankiškais ir suaugusiais yra dar labiau apsunkintas, todėl reikalingas nuoseklus, tęstinis vaiko poreikius ir brandą atitinkantis savarankiškų įgūdžių ugdymas. Pasaulyje atlikti tyrimai rodo, kad tėvų globos netekę jaunuoliai yra ypač pažeidžiama socialinė grupė, labiau linkusi į rizikingą elgesį, be to, įvairūs psichinės sveikatos sutrikimai šioje grupėje diagnozuojami kelis kartus dažniau. Pažymėtina, kad Lietuvoje mokslinių tyrimų apie vaikų, gyvenančių globos namuose, gyvenimą iš tiesų trūksta. Nedaug tyrimų ir nagrinėjančių vaikų globos įstaigų ugdytinių pedagogines psichologines problemas, turiningo laisvalaikio reikšmę jų ugdymui. Tyrimo tikslas ištirti globos įstaigose ir biologinėse šeimose augančių vaikų aktyvaus laisvalaikio veiklas. Tyrimo uždaviniai: nustatyti, kur ir kokia laisvalaikio veikla turi galimybę ir užsiima globos namuose ir biologinėse šeimose augantys vaikai; ištirti vaikų požiūrį į socialiai netinkamą veiklą; atlikti globos namuose ir biologinėse šeimose augančių vaikų tyrimo rezultatų lyginamąją analizę. Naudota anketinė apklausa. Tyrimo duomenys apdoroti pasitelkus SPSS-15 kompiuterinę programą.Buvo apklausti 716 skirtingose globos įstaigose ir 908 biologinėse šeimose augantys 12-19 metų vaikai ir 176 vaikų globos (rūpybos) sistemos ekspertai. Globos namuose ir biologinėse šeimose augantys vaikai turi panašių galimybių dalyvauti įvairiose laisvalaikio veiklose mokyklose ir kitose įstaigose. Visgi kur kas aktyviau laisvalaikio veikloje dalyvauja biologinėse šeimose augantys vaikai. Nepriklausomai nuo socialinės aplinkos skirtumų dauguma vaikų labiausiai mėgsta sportinę veiklą, kiek mažiau – muzikinę, nemažai vaikų užsiima kita menine veikla. Biologinėse šeimose augantys vaikai, vertindami savo gebėjimus, kur kas dažniau nei globos namų vaikai nurodė, kad jiems geriausiai sekasi mokslai ir bendravimas. Tuo tarpu globos namų auklėtiniai dažniau teigė, kad jiems gerai sekasi dainavimas. Kur kas daugiau biologinėse šeimose augančių vaikų teigė, kad moka atsispirti draugų spaudimui įsitraukti į netinkamą veiklą, turi savo tvirtą nuomonę, apie tai žino, nors nemažai ir globos namų auklėtinių taip pat sutiko su šiuo teiginiu. Globos namuose augantys moksleiviai dažniau už šeimose augančius vaikus teigia, kad kartais atsispirti draugų spaudimui užsiimti netinkama veikla būna sunku. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Biologinės šeimos; Globos įstaigos; Laisvalaikio veiklos; Rizikingas elgesys; Biological families; Leisure activities; Precarious behaviour; Residential care institutions.
EN[…] The aim of the research was to explore the main leisure activities for children living in biological families and foster homes. Tasks: to find out the possibilities of active leisure activities for children living in residential care institutions and their peers living in biological families; to explore children's attitudes towards socially unaccepted activities and misbehaviour; to compare the research results between children living in residential care institutions and their peers living in biological families. The organization and methods of the research: the study involved 716 12-19-year-old children living in residential care institutions and 908 children living in their biological families. The questionnaire method was used. The study results were processed with the help of the statistical package for social studies (science). The results indicated that children in institutional care had almost the same possibilities for their leisure activities in different institutions as well as children living in biological families. Still children living in biological families were more active during their leisure time. All the children were mostly involved in sports, less - in music and other activities. Children living in their biological families pointed out that they were more advanced in studies and communication skills. Children in foster homes were more advanced in singing. Children living in their biological families told that they could resist friends' pressure to be involved in unaccepted behaviour, have their own strong opinion. […]. [From the publication]