LTGalima teigti, kad jog 1919-1939 m. – Jano Bułhako (1876-1950) Vilniaus fotografijos mokyklos laikotarpis. Tai dvidešimtmetis, nuo fotografijos amato galutinai atskyręs meninę fotografiją, pagrindęs jos teoriją ir estetiką. Per jį suorganizuoti pirmieji sambūriai bei Meninės fotografijos katedra-studija Vilniaus Stepono Batoro universitete. Jano Bułhako, ryškiausio ir įtakingiausio XX a. pirmos pusės Vilniaus fotografo, iniciatyva ėmė burtis organizacijos, turėjusios tarptautinę reikšmę. 1919 m. įsteigta pirmoji Lenkijoje Meninės fotografijos katedra-studija, 1927 m. įkurta Vilniaus fotografijos mėgėjų draugija bei Vilniaus fotoklubas. Vilniaus fotoklubas buvo įkurtas pagal Paryžiaus fotoklubo modelį. Šios dvi organizacijos suorganizavo nemažai vietinių bei tarptautinių parodų, publikavo straipsnius spaudoje, išleido pirmuosius fotografijos almanachus, nepaprastą dėmesį skyrė estetizmui bei fotografijos tautiškumui. Fotografijos mokykla kūrėsi ne tik kaip administruojanti ir edukacinė institucija, bet formavosi kaip vitalus meno reiškinys. Tarpukariu vykęs fotografinis judėjimas drąsiai gali būti vadinamas Vilniaus fotografijos mokykla, nes šiuo laikotarpiu prasidėjo tikslingas profesionaliosios fotografijos ugdymas. Vilniaus fotografijos mokykla svarbi ne tik vietiniame kontekste, bet ir visos Lenkijos mastu. Vilniečių fotodarbai savo technine kokybe ir meniškumu laisvai galėjo konkuruoti su Vakarų fotografų darbais.Reikšminiai žodžiai: Klosas, J.; Meninė fotografija; Vilniaus Stepono Batoro universitetas; Fotografija; J. Bulhak; F. Ruszczyc; J. Klos.
ENThe period between 1919 and 1939 is the beginning of a big photographic movement in Vilnius. This period could be called “the school of Vilnius photography’ because exactly at that time the purposeful educational process of professional photography started. Thanks to Jan Bułhak (1876-1950) Vilnius became the centre of photo-organisations, which were of not only local but also of international importance. In 1919 the Department of Artistic Photography was opened at Vilnius University named after Stephen Bathory (one of the first in Europe). Professional photographers started to be prepared at the Department and the first generation of photo-artists was educated. Two creative movements were established in 1927 – the community of Vilnius photo-amateurs and Vilnius photo-club, which was similar to the Parisian photo-club in its form. The two organisations held many exhibitions, published a number of articles popularising photography, prepared the first almanacs of photography. One of the main goals of their activity was to foster nationality and to develop the traditions of local photography. The members paid much attention to aesthetics. The school of photography, which was founded as an administrative and educational institution became an art phenomenon with time. Nonetheless, the activity of the residents of Vilnius was not as intense as that of Polish photographers (Vilnius belonged to Poland at that time). Vilnius became an important photography centre that could be compared to Warsaw, Lviv and Poznan.