LTIlgalaikiai santykiai su klientais yra vienas veiksnių, lemiančių organizacijos sėkmę, jos konkurencinį pranašumą rinkoje. Straipsnio tikslas – kritiškai išanalizavus santykių traktuotes, identifikuoti pagrindines santykių koncepto dedamąsias. Santykių koncepto analizė leidžia teigti, kad ilgalaikiai santykiai susiformuoja per į ilgą laikotarpį orientuotas pakartotines kliento-organizacijos sąveikas, pasižyminčias abipusiais santykius kuriančiais veiksmais, santykių pastangomis, kurie galiausiai pasireiškia santykių pobūdį atspindinčių sąsajų susiformavimu ir tam tikra elgsena viena kitos atžvilgiu. Apibendrinant santykių koncepto analizę, galima išskirti santykių traktuotes, kuriose santykiai apibūdinami per procesinę - santykių formavimosi - prizmę, santykių apibrėžtyse akcentuojant į ilgą laikotarpį orientuotas pakartotines kliento-organizacijos sąveikas ir abipuses santykius palaikančias pastangas. Kitose santykių definicijose į santykius žvelgiama kaip į rezultatą ir jie apibūdinami kaip pasikartojančių sąveikų metu susiformavusios kliento-organizacijos sąsajos. Santykių pastangos pasireiškia apčiuopiamo ir neapčiuopiamo pobūdžio organizacijos inicijuojamais santykius palaikančiais veiksmais ir aktyviu klientų dalyvavimu, įsitraukimu į tarpusavio santykius plėtojančias veiklas, kurios atspindi santykių abipusiškumo, arba įtakos, dimensiją. Santykiams apibūdinti, jų rezultatams nustatyti santykiai vertinami gilinantis į sąsajų su organizacija pobūdį ir klientų elgsenos ketinimus.Reikšminiai žodžiai: Santykiai; Santykių dimensijos; Santykių konceptas; Relationship; Relationship concept; Relationship dimens; Relationship dimensions.
ENA long-term relationship with clients is one of factors determining the organisation's success and its competitive advantage in the market. An aim of the article is to identify the main elements of the relationship concept with the help of a critical analysis of the relationship approaches. An analysis of the relationship concept allows us to state that a long-term relationship forms though a long-term client–organisation interaction which is characterised by activities creating mutual relationship and relation efforts. Finally, the relationship is characterised by the formation of interactions reflecting the relation and certain behaviour towards one another. To sum up the analysis of the relationship concept, relationship approaches in which relations are determined though a process prism of relation formation may be distinguished. The definitions of relations emphasize repeated long-term client–organisation interactions and mutual effort which maintain relationships. Other definitions of the relationship define the relationship as a result and the client–organisation interface that has formed during repeated interactions. Relation efforts are distinguished by concrete and unconcrete relationship maintaining actions initiated by an organisation and active participation of clients, involvement to activities developing mutual relations and reflecting the dimension of relation mutuality of influence. In order to determine relationships and their results, relationships are evaluated according to their interaction with an organisation and the intentions of clients' behaviour.