LTStraipsnio tikslas — aptarti spalvą žyminčių būdvardžių įsisavinimą remiantis keturių vaikų kalbos tekstynu. Atlikus tyrimą, nustatyta, kad spalvą žyminčius būdvardžius vaikams įsisavinti sudėtinga: pirmieji spalvų pavadinimai labai dažnai painiojami, būdvardžiai ,,raudonas“, ,,žalias“ neretai vartojami vietoje kitų spalvų pavadinimų. Straipsnyje patvirtinti kitų kalbų tyrimų rezultatai, rodantys, kad vaikai pirmiau įsisavina pirminių spalvų pavadinimus, tik vėliau — išvestinių. Tačiau atlikta analizė nepatvirtino, kad pirminių spalvų pavadinimai įsisavinami B. Berlino ir P. Kay nurodytos hierarchijos tvarka — būdvardžiai ,,baltas“, ,,juodas“ vaikų kalboje pradėti vartoti vėliau nei kiti pirminių spalvų pavadinimai. Būdvardžių, žyminčių išvestines spalvas, vartojimo analizė atskleidė, kad šių pavadinimų įsisavinimui svarbus prototipiškumas — nežinomą išvestinę spalvą vaikai, remdamiesi prototipiniu požymiu, pavadina kitos panašios spalvos pavadinimu. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kalbos įsisavinimas; Leksinės vaikų kalbos ypatybės; Leksinės ypatybės; Reikšmės plėtimas; Reikšmės siaurinimas; Spalvą; Spalvą žymintys būdvardžiai; Vaikų kalba; Žymintys būdvardžiai; Children language, colour terms; Colour terms; First language acquisition; Lexical features; Over-extension; The lexical features of children language; Under-extension.
ENThis study investigates the main features of colour terms acquisition in Lithuanian. Longitudinal observation method has been applied for the research: the data of four Lithuanian children (two boys and two girls) during the period of early childhood has been analysed. After analysis of all adjectives used in the speech of four Lithuanian children, it can be concluded that the colour is the most abundant semantic group in their language. Colour terms make up 27—53 % of all adjectives that denote physical properties. Although colour markers are used very frequently, the children make a lot of errors using them. Adjectives that belong to the semantic group of colour are among the most difficult to acquire and they are used incorrectly even at the end of the period under investigation. The results have shown that in the early period of language acquisition the most frequent colour names are red, green, yellow, and blue. Very often children confuse these names of colours: the colour names red and green are used instead of all other colour names. Besides, it has been observed, that children are using under-extension strategy, i.e. colour names are often used in collocations that are related to just one object, and only later the scope of meaning is being broadened and colour names are being related to more diverse words.The study of the Lithuanian language has confirmed results of other languages that initially children acquire "primary" colour names (white, black, red, green, yellow, blue), and later — "derived" colour names (brown, grey, pink, purple, orange) (according to Berlin and Kay’s (1969) hierarchy). However, the analysis has not confirmed the order in which colours should be acquired according to Berlin and Kay’s hierarchical order. The analysis of "derived" colour usage has revealed that the understanding of prototype is important for the acquisition of these colour names — children are using a similar colour name for an unknown colour, if the colours share a prototypical property. [From the publication]