LTŠio straipsnio tikslas – atskleisti pirmosios sovietų okupacijos (1940-1941 m.) ir Antrojo pasaulinio karo meto meno tyrinėjimų Estijoje, Latvijoje ir Lietuvoje svarbą. Pirmiausia straipsnyje pateikiama trumpa dabartinės šio ypatingo laikotarpio meno tyrinėjimų trijose Pabaltijo valstybėse padėties apžvalga. Paskui koncentruojamasi ties poreikiu suvienyti ir suderinti kiekvienoje šalyje atliekamus tyrimus, siekiant identifikuoti ir išanalizuoti tas ypatybes ir procesus, kurie buvo bendri visoms trims šalims analizuojamu laikotarpiu. Straipsnyje analizuojama dabartinė tyrimų būklė, atsižvelgiant į sudėtingą meno istorijos laikotarpį Estijoje, Latvijoje ir Lietuvoje pirmosios sovietų okupacijos ir Antrojo pasaulinio karo metu. Taip pat stengiamasi įrodyti, jog būtina laikytis distancijos nuo vyraujančio nacionalinės meno istorijos modelio ir judėti regioninių studijų link, kurios nėra apribotos individualių valstybės sienų. Kodėl pasirinktas šis periodas? Tarp 1940 ir 1944 m. visos trys Baltijos valstybės prarado savo politinę autonomiją, tada sekė nacių, vėliau antroji sovietų okupacija, kuri tęsėsi iki pat nacionalinės nepriklausomybės atkūrimo 1991 m. Žinoma, meninė veikla kiekvienoje Pabaltijo valstybėje buvo reguliuojama pagal tą patį modelį su neženkliais skirtumais, tačiau tyrimas vietiniame lygmenyje negalėtų nustelbti poreikio identifikuoti, įvardinti ir įvertinti pagrindines šių procesų savybes. Todėl tikslinga surasti pusiausvyrą tarp bendrų ir vietinių ypatybių, kuri suteiks galimybę parašyti XX a. regiono meno ir meninio gyvenimo istoriją.Reikšminiai žodžiai: Baltijos šalių meno tyrimai; Dailės istorija; Estija (Estonia); Ideologija; Ideologija mene; Latvija (Latvia); Lyginamosios studijos; Meno istorija; Menotyros istorija; Sovietinė ideologija; Sovietmečio tyrimai; Tarpukario laikotarpio pabaiga; Art history; Art research in the Baltic States; Comparative studies; Fine art history; History of art research; Ideology; Ideology in the art; Late interwar period; Latvia; Lithuania; Soviet ideology; Soviet studies.
ENThis article aims to show the importance of research on the art of Estonia, Latvia and Lithuania during the first Soviet occupation in 1940–1941 and World War II. Firstly, the article presents a short overview of the current state of research on the art of this particular period in the three Baltic countries. Secondly, it concentrates on the need to unite and combine research done in each country in order to identify and analyse those features and processes that were common to all three Baltic countries at that time. [From the publication]