LTPenketą metų rašytuose laiškuose Mikalojus Konstantinas Čiurlionis porą kartų išreiškė susižavėjimą šveicarų tapytoju simbolistu Arnoldu Böcklinu. Šio susižavėjimo ženklai akivaizdūs beveik visuose, ypač ankstyvojo laikotarpio, lietuvių dailininko darbuose. Garsiausias Böcklino paveikslas Die Toteninsel (Mirusiųjų sala) pelnė jam kultinės figūros vaidmenį ne tik Čiurlionio, bet ir daugumos jo amžininkų akyse. Jie žavėjosi Böcklinu kaip visa ko poetiško (Stimmung), nepagaunamo meistru, bet nepastebėjo jo pozos, nepavykusios ar tiesiog blogos tapybos. Žavėtasi Böcklinu ilgai ir plačiai. Europoje šis susižavėjimas neblėso beveik 40 m. (nuo 1880 m. iki Pirmojo pasaulinio karo), atsispindėjo ir vėlesnėse meninėse paieškose (siurrealistai, Normanas McLarenas). Vien lenkų dailėje ir literatūroje 1890–1918 yra daugybė nuorodų į Mirusiųjų salą. Tarp jų esama ir Čiurlionio asmeniškai pažinotų garsenybių (Adamas Asnykas, Kazimierzas Przerwa-Tetmajeras, Janas Kasprowiczius, Jerzy Żuławski, Tadeuszas Miciński, Leopoldas Staffas, Stanisławas Wyspiański ir Janas Stanisławski) bei mažiau žinomų menininkų (Zofia Gordziałkowska ir Bolesławas Biegas). Dabartiniam žiūrovui toks liaupsinimas galėtų reikšti plačiai paplitusį skonio nuosmukį arba ribotą originalumo reikmę. Tačiau vertinant ir interpretuojant Böcklino sekėjų sukurtus darbus, būtina atsižvelgti į tuo metu madingas estetines vertybes, ypač susijusias su simbolizmu. Simbolistai vertino ne tiek darbuose atsiskleidžiantį temos originalumą, kiek gebėjimą gerai perteikti žinomus motyvus, transformuotus nuotaikos ar muzikos.Tuo metu meistriška variacija buvo labiausiai vertinama, ir Čiurlionis, kaip subrendęs kompozitorius ir pradedantis dailininkas, nesvarstydamas to ėmėsi. Žvelgiant šiuo žvilgsniu, dvi jo paveikslo Ramybė versijos gali būti laikomos mirties motyvo (kaip ir ciklas Fantazija) interpretacija ir vadinamojo muzikalumo apraiška. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Arnoldas Böcklinas; Modernizmas; Simbolizmas; Jaunoji Lenkija; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Arnold Böcklin; Modernism; Symbolism; Young Poland.
ENThe paper deals with Mikalojus Konstantinas Čiurlionis’ admiration for Arnold Böcklin analyzed on the background of his immense popularity at the turn of the 19th and 20th centuries. Signs of this admiration are quite evident in early works by the Lithuanian artist. Also in the Young Poland period we can find many references to the Böclin’s oeuvre, most of them connected with the symbolist concept of artistic creation according to which the skill in transforming well-known motifs was more important than originality. What counted most then was to make variations, which naturally challenged Čiurlionis as a meanwhile painter and composer. [From the publication]