Kai kurie M. K. Čiurlionio muzikos teksto vizualumo aspektai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kai kurie M. K. Čiurlionio muzikos teksto vizualumo aspektai
Alternative Title:
Some aspects of visuality in Čiurlionis' musical text
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV]. 2010, t. 59, p. 61-72. Meno idėjų migracija XX a. pradžioje: M.K. Čiurlionio ir amžininkų kūryba
Summary / Abstract:

LTPagrindinis straipsnio tikslas yra apžvelgti beveik 100 m. siekiančią Mikalojaus Konstantino Čiurlionio muzikos kritinės minties raidą vizualumo aspektu ir detaliau panagrinėti unikalią menininko muzikinio teksto savybę – vizualumą. Muzikos kritikų straipsniai atskleidžia netolygų ir ne visuomet argumentuotą Čiurlionio muzikos vertinimą, pačių kritikų ribotumą (ypač XX a. pr.), todėl daugelis unikalių menininko muzikos teksto ypatybių liko nepastebėtos. Čiurlionio muzikos teksto (užrašo) vizualumas yra lyg atsvara jo tapybos muzikalumui. Jei tapyboje menotyrininkai įžvelgia akivaizdžius muzikinės logikos plėtojimo dėsningumus, tai muzikiniame tekste galima atrasti akivaizdžių vizualizacijos bruožų. Grafinių ir geometrinių figūrų atradimas schematizuojant Čiurlionio muzikos kūrinių tekstą rodo sąmoningą menininko siekį atrasti naujas muzikinio teksto savybes, suteikti jam naujas meninės išraiškos funkcijas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Muzikos kritika; Muzikos tekstas; Vizualumas; Muzikos grafika; M. K. Čiurlionis; Musical critic; Musical text; Visuality; Musical graphic.

ENThe main aim of the article is to provide an overview of around one hundred years of critical appreciations of Čiurlionis’ music and to analyze one of the most unique aspects of his music – its visuality. These critical appreciations reveal the limitations of the music critics themselves, especially at the beginning of the XX century and some of the unique aspects of Čiurlionis’ musical notation remained unnoticed for a long time. The visuality of Čiurlionis’ musical notation appears to find its balance in his paintings. Just as critics are able to discern obvious musical principles in Čiurlionis’ paintings, so too might they discover obvious features and aspects of visuality in his musical notation. The graphic, geometric figures that can be found in his musical notation show us that the artist consciously attempted to develop new features and to provide new functions for musical notation. [From the publication]

ISBN:
9786094470035
ISSN:
1392-0316
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/30037
Updated:
2018-12-17 12:52:25
Metrics:
Views: 39    Downloads: 18
Export: