Szlachta grodzieńska wobec unii kościelnej na początku XVIII wieku

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lenkų kalba / Polish
Title:
Szlachta grodzieńska wobec unii kościelnej na początku XVIII wieku
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariama XVIII a. Gardino bajorijos pozicija bažnytinės unijos atžvilgiu. Publikuojama 1712 m. vasario 23 d. dienos Gardino seimelio pasiuntinių instrukcija. Joje skundžiamasi Šiaurės karo sukeltomis problemomis, pavieto niokojimu, rusų kariuomenės dalinių savivale ir reiškiamas nerimas dėl unitų religinės padėties. Unitų religinė bendruomenė susiformavo po 1596 m. Bresto bažnytinės unijos, kai dalis Abiejų Tautų Respublikos (ATR) stačiatikių atskilo nuo Maskvos metropolijos ir pripažino popiežiaus viršenybę bei pagrindines katalikybės dogmas. Pirmieji rusų išpuoliai prieš unitus užfiksuoti 1705 m. Polocko Šv. Sofijos Sobore buvo nužudyti 4 bazilijonų vienuoliai, kiti – įkalinti, vienuolynas paverstas kareivinėmis. Po Poltavos mūšio Petras I kartu su bendražygiu Aleksandru Menšikovu pradėjo nuoseklų unitų persekiojimo ir naikinimo programos įgyvendinimą. Naikino bazilijonų vienuolynus, persekiojo dvasininkus, unitų maldos namus vertė pravoslavų cerkvėmis. Petras I neslėpė ketinimų visus ATR unitus paversti pravoslavais. Keliamas klausimas, ar šie sumanymai buvo sėkmingi. Bresto unija jau buvo akivaizdus faktas, kurio paprastai eliminuoti nebuvo galima. XVII–XVIII a. vyko vadinamasis lotynizacijos ir polonizacijos procesas, kuris palietė daug unitų religinio gyvenimo sričių, katalikai ir unitai neišvengimai artėjo. Šie reiškiniai būdingi ir Gardino pavietui. Romos katalikų tikėjimo bajorija taip pat palaikė ir rėmė unitus. 1789 m. duomenimis Gardino paviete katalikai ir unitai maldos namų turėjo beveik po lygiai. Romos katalikų tikėjimą išpažinusi bajorijos dalis ir unitų apeigų bajorai Gardino paviete jau XVII a. II pusėje sudarė daugumą. Tuo tarpu pravoslavų parapijų būta nedaug.Reikšminiai žodžiai: Bazilijonai; Bažnyčios istorija; Bažnyčios unija; Gardinas; Konfesniai santykiai, Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė; Stačiatikiai; Unitai; Šlėkta; Basilian Fathers; Church history; Confessional relations; Grodno; Hrodna; Nobility; The Orthodox; Uniates; Union of church; Rusija (Russia).

ENThe article deals with the position of Grodno's nobility in the 18th century regarding the church union. Published also is the instruction for messengers of the provincial parliament of Grodno, dated to February 23rd, 1712. In it, there are complaints regarding problems caused by the Great Northern War, the devastation of the county, the arbitrary behaviour of the Russian troops, and anxiety about the religious situation of the Ukrainian Greek Catholics. The religious society of the Ukrainian Greek Catholics was formed after the Union of Brest of 1596, when part of the Orthodox Church of the Polish–Lithuanian Commonwealth separated from the Moscow Metropolis and recognized the supremacy of the pope and the main dogmas of Catholicism. The first Russian attacks against the Ukrainian Greek Catholics were recorded in 1705, when 5 basilian monks were killed at the Saint Sophia Cathedral in Polotsk, with others being imprisoned and the monastery turned into barracks. After the Battle of Poltava, Peter I, together with his fellow, Alexander Menshikov, began a consistent implementation of the program for the prosecution and destruction of the Ukrainian Greek Catholics. They also destroyed basilian monasteries, persecuted clergymen, turned the houses of prayer of the Ukrainian Greek Catholics into Orthodox churches. Peter I did not hide the intentions of turning all the Ukrainian Greek Catholics of the Polish–Lithuanian Commonwealth into Orthodox Christians. The question is raised if he was successful. The Union of Brest was already an obvious fact that could not be eliminated. In 17th-18th centuries, the so-called process of Latinization and Polonization took place, which touched many areas of the religious life of Ukrainian Greek Catholics; the Catholics and the Ukrainian Greek Catholics were drawn closer together. These phenomena are also characteristic of the Grodno County. The nobility of Roman Catholic belief also supported the Ukrainian Greek Catholics. Accordi.

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/29969
Updated:
2022-01-28 22:04:23
Metrics:
Views: 18
Export: