LTSocialinis darbas yra viena iš profesijų, kurioms būdinga rizika patirti smurtinį agresyvų elgesį iš savo klientų. Šio straipsnio tikslas – aptarti darbuotojo ir agresyvaus elgesio kliento sąveiką, identifikuoti socialinių darbuotojų patiriamo agresyvaus elgesio pobūdį, nustatyti agresyvaus elgesio valdymo galimybes socialinio darbo praktikoje ir identifikuoti darbuotojo vidinės darnos reikšmę kliento agresyvaus elgesio valdymui. Šiam tikslui pasiekti užsibrėžti tokie uždaviniai: pirma, aptarti agresyvų elgesį aiškinančias teorijas ir agresyvaus elgesio priežastis; antra, išsiaiškinti bendravimo su agresyviai nusiteikusiais klientais ypatumus ir klientų agresyvaus elgesio valdymo strategijas socialinio darbo procese; trečia, atskleisti socialinių darbuotojų ir socialinio darbo praktiką atlikusių studentų sąveiką su agresyviai besielgiančiais klientais; ketvirta, nustatyti ryšį tarp socialinių darbuotojų ir studentų vidinės darnos ir gebėjimo valdyti konfliktines situacijas su agresyviai nusiteikusiais klientais. Tyrime keliamos dvi hipotezės: pirma, tikėtina, kad socialiniai darbuotojai susiduria su agresyviu klientų elgesiu gerokai dažniau nei socialinio darbo praktiką atliekantys studentai dėl socialinio darbo kaip veiklos specifiškumo ir didesnės socialinio darbo patirties; antra, tikėtina, kad socialines paslaugas teikiančių socialinių darbuotojų gebėjimas valdyti konfliktines situacijas priklauso nuo jų vidinės darnos lygio.Reikšminiai žodžiai: Agresyvus elgesys; Agresyvus klientas; Klientas; Socialinis darbas; Socialinis darbuotojas; Socialinės paslaugos; Aggressive client; Agressive behaviour; Client; Social services; Social work; Social worker.
ENAggressive behaviour is one of the most frequent human responses to circumstances causing threat or tension, or response to unsatisfied needs, obstacles that are met while striving for some goal. Since aggression is related to unsatisfied needs, aggressive behaviour is common among such people who feel not getting something they want most. Being aware of these significant factors influencing aggressive behaviour of clients it is important to be able to recognize them as well as to know management possibilities of this phenomenon within the social work process. This paper analyses methods helping to achieve that the communication with aggressively behaving clients within the social work process turns into the cooperation between the social worker and client, instead of conflict relations, when striving for personal wellbeing and socially accepted behaviour of customers. The aim of this paper is to reveal the phenomenon of clients' aggressive behaviour and its management possibilities in social work. Using descriptive quantitative survey 76 social workers were polled. Survey "Perception of aggression within the social work practice among social workers and students having completed social work practice" proved the hypotheses brought up in the beginning of the survey.The obtained survey data has demonstrated the following: The most frequent type of aggression is verbal aggressive behaviour of clients; sexually aggressive behaviour of clients is less frequent, and physically aggressive behaviour of clients is the least frequent. A strong positive relation was discovered between an encounter with clients' aggressive behaviour and a psychological model of avoidance of problematic situations. Ability to control a conflict situation with a client greatly depends on the social worker's level of inner harmony. Blocks of psychological avoidance of a conflict situation demonstrate that most often workers avoid conflict situations, when the social worker's level of inner harmony is lower. [From the publication]