LTVerslas taiko daugybę įvairių strategijų savo tikslams pasiekti. Ilgalaikė strategija turi išlaikyti pusiausvyrą tarp visų suinteresuotų šalių, o tokį balansą garantuoja įvairios geros praktikos idėjos, savanoriški standartai ar sistemos, pagrįsti įmonių socialine atsakomybe (ĮSA). Pagrindinis šio straipsnio tikslas yra atskleisti socialiai atsakingos veiklos įrankių turinį ir praktiką pasaulyje ir Lietuvoje. Straipsnyje analizuojamos socialiai atsakingos veiklos ypatybės, tarpusavio ryšiai ir vystymasis. Socialiai atsakingas verslas, kuris vadovaujasi darnios plėtros koncepcija, nori tokio pat elgesio ir iš partnerių tiekimo grandinėje. Įrankių, padedančių siekti socialiai atsakingos veiklos, kompleksą sudaro SA 8000 (socialinė atskaitomybė), BS OHSAS 18001 (darbo sveikatos ir saugos įvertinimo serija), ILO–OSH:2001, Global Compact, ISO 26000:2010 ir jie gali būti integruoti į vieną organizaciją. Straipsnyje pateikiamos šių sistemų vystymo Lietuvoje diegimo gairės ir analizė Europos ir globalaus verslo kontekste. Straipsnyje pateikiami nauji originalūs socialinės atsakomybės sistemos įrankių, etiško pelno užtikrinimo, socialinių iniciatyvų diegimo ir komunikavimo modeliai bei atvejo studija ir tarptautinė socialinės atskaitomybės valdymo sistemų diegimo apžvalga. Siekiant patikrinti ĮSA veiklas skirtingose apskrityse ir regionuose, autorius siūlo naudoti du naujus palyginimo rodiklius – SA 8000 sertifikuotų įmonių skaičių vienam milijonui gyventojų ir darbuotojų skaičių šiose įmonėse vienam milijonui gyventojų.Reikšminiai žodžiai: ISO 26000; Korporatyvi socialinė atsakomybė; Lyginimas; SA 8000; SA 8000, ISO 26000, lyginamoji analizė; Socialinės atsakomybės priemonės; Socialinės atsakomybės įrankiai; Įmonių socialinės atsakomybės iniciatyvų komunikacija; Benchmarking; Corporate social responsibility; ISO 26000; SA 8000; Social responsibility tool; Social responsibility tool, SA 8000, ISO 26000, benchmarking, corporate social responsibility initiatives communication.
ENThis article analyzes the peculiarities, interrelationships and development of social responsibility activities. A socially responsible business which adopts the concept of sustainable development is increasingly often in need of adequate conduct of supply chain partners. The complex of tools to achieve socially responsible activities consists of SA 8000 (Social Accountability), OHSAS 18001 (Occupational Health and Safety Assessment Series), ILO-OSH:2001, Global Compact, GRI, QualEthique, ISO 26000:2010 and other tools and can be integrated in one organization. The paper provides benchmarking and analysis of the development of these tools in Lithuania in the context of European and multinational businesses. The new original models of the system of social responsibility tools, ethical profit assurance, social initiatives implementation and communication and results of a case study and international benchmarking of implementation of social accountability management systems are presented in the article. For the purpose of benchmarking of the level of corporate social responsibility activities in different counties and regions, the author proposes to use two new comparative indicators – the number of SA 8000 certified enterprises per 1 million of the population by country and the number of employees at SA 8000 certified enterprises per 1 million of the population of the country. [text from author]