LTStraipsnyje nagrinėjama ankstyvoji reabilitacinė pagalba vaikams, turintiems emocinių ir elgesio sutrikimų, tokių kaip jautrumas, verksmingumas, neramumas, fobijos, enurezė, bendravimo problemos, nepaklusnumas, agresyvumas, hiperaktyvumas ir kt. Tėvų požiūris į šias problemas nevienodas. Vieni tėvai skeptiškai vertina vaikui skirtus užsiėmimus, manydami, kad toks vaiko elgesys yra normalus. Kiti tėvai dalyvauja užsiėmimuose, konsultuojasi, laikosi rekomendacijų, atlieka jiems skirtas užduotis. Trečioji tėvų grupė visą atsakomybę užkrauna specialistams, patys tik pasyviai stebi, nesikonsultuoja, neatlieka užduočių arba atlieka jas epizodiškai. Ankstyvosios reabilitacijos tarnyba suteikia kompleksinę pagalbą vaikui ir šeimai: sukuria individualią elgesio korekcijos programą, numato konkrečius poveikio tikslus, uždavinius, metodiką. Pagrindiniai tarnybos taikomi metodai yra pokalbis, stebėjimas, žaidimų terapija, piešimo terapija, elgesio terapija, šeimos ir vaiko santykių terapija. Emociniai ir elgesio sutrikimai koreguojami individualiuose ir grupiniuose užsiėmimuose. Pasitvirtino hipotezė, kad efektyvūs rezultatai pasiekiami tada, kai reabilitaciniame procese aktyviai dalyvauja ne tik vaikas, bet ir jo šeima. Tėvų konsultavimas, mokymas bendrauti su vaiku teigiamai veikia ne tik vaiko elgesį, bet ir keičia tėvų požiūrį į vaiko poreikius, jo auklėjimo stilių. Šiuolaikiška reglamentuota ankstyvosios reabilitacijos tarnybos veikla garantuoja kokybišką, tačiau trumpalaikę pedagoginę-psichologinę pagalbą vaikui ir šeimai, jos poveikis (rezultatai) nepakankamai įtvirtinamas.Reikšminiai žodžiai: Emociniai ir elgesio sutrikimai; Ikimokyklinis amžius; Reabilitacinė pagalba vaikams su sutrikusia raida.
ENEarly emotional and behavior deviations are rather frequent developmental disorders of the 3-5 years old children. If they are not adjusted in time they consolidate and determine the development of personality and social psychological problems of adaptation at school age as well. The aim of this work is investigation of early children's emotional and behavioral deviations, their reasons, the efficiency of early intervention in order to help children's emotional and behavior development. [From the publication]