Portret Władysława IV Wazy z kolekcji Narodowego Muzeum Sztuki Republiki Białoruś

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lenkų kalba / Polish
Title:
Portret Władysława IV Wazy z kolekcji Narodowego Muzeum Sztuki Republiki Białoruś
Alternative Title:
Portrait of Ladislas IV Vasa from the National art Museum of the Republic of Belarus
In the Journal:
Menotyra. 2010, t. 17, Nr. 4, p. 318-332
Summary / Abstract:

LTNutapytas apie 1626 metais, Lenkijos karaliaus ir Lietuvos didžiojo kunigaikščio Vladislovo Vazos portretas, kuris anksčiau priklausė Nesvyžiaus Radvilų portretų rinkiniui, buvo nežinomas plačiajai visuomenei iki 2002 metų. Gdansko dailininkui Tomui Teseliui priskiriama drobė yra trūkstama grandis tarp ankstyvųjų paveikslų, vaizduojančių po Europą keliavusį karališkosios šeimos atstovą ir atvaizdų, kuriuose įamžintas karūnavimas arba Smolensko atgavimas. Šio tyrimo tikslai – išsiaiškinti aplinkybes, kuriomis buvo sukurta Nesvyžiaus drobė bei rekonstruoti, kokiam paveikslų tipui jis priklausė. Paveiksle atskleidžiami Žygimanto III vyresniojo sūnaus politiniai tikslai, siekis vadovauti lenkų kariuomenei kare su Švedijos karaliumi Gustavu Adolfu, noras užimti Švedijos sostą. Paveiksle galima įžvelgti ketinimą sukurti karingo valdovo įvaizdį, kuris siekia religinės taikos; tokiu įvaizdžiu galima buvo patraukti Abiejų Tautų Respublikos protestantų rinkėjus. Paveikslas taip pat galėjo būti „vivente rege“ sumanymo dalis. Kunigaikštis vaizduojamas kaip tikras Šiaurės liūtas. Sėdinčiojo asmens portretas demonstruoja vaizduojamo asmens pasirengimą valdyti ir saugoti; taip pat atspindi jo ambicijas viešpatauti, galią ir puikybę. Kario atvaizdas buvo savotiškas kunigaikščio pašlovinimas. Galima sakyti, kad nė vienas Lenkijos karalius nemokėjo taip pasinaudoti propagandos priemonėmis kaip Vladislovas IV.Reikšminiai žodžiai: Vladislovas Vaza; Gustavas Adolfas II; Portretai; Gdansko meno mokykla; Ladislas Vasa; Gustav Adolph; Portrait; Gdansk school; Portrait costume.

ENPainted around 1626, the portrait of Royal Prince Władysław IV of the House of Vasa, previously in the Radziwiłł Nesvizh Collection, was unknown to the general public until 2002. Attributed to the Gdansk painter Thomas Tetcze (Tesel), the canvas is a missing link between the rich iconography of the royal sitter from the period of the European peregrination and representations of the sovereign inspired by his election, coronation and the Smolensk campaign. The present study aims to elucidate the circumstances in which the Nesvizh canvas was created, as well as to reconstruct the circle of addressees of the portrait group it belongs to. The painting illustrates the political aspirations held by the elder son of Sigismund III of the House of Vasa, wanting to take command of the Polish troops during the war with Gustav II Adolph of Sweden and, in the long run, preparing to regain the Swedish throne. It might also reflect the Prince’s intention to create the image of a warlike sovereign who would nevertheless guarantee religious peace, an image that would appeal to the future Protestant electors of the Polish Commonwealth. It might also be part of the campaign against the idea of vivente rege election. The Prince styles himself to look like a true rival to the Lion of the North. The latter illustrates the sitter’s readiness to protect and govern; it also expresses his ambitions related to spatial dominion and creates the impression of power, pride and ostentation. The image of a warrior was entirely in line with the idea of a Prince worthy of the wreath of glory. Like no other Polish elective king, Władysław IV knew how to use the propaganda instruments.

ISSN:
1392-1002; 2424-4708
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/29560
Updated:
2018-12-17 12:51:59
Metrics:
Views: 35
Export: