"Kristiana" parfumerijos ir kosmetikos prekių asortimento ir vartotojų poreikių klasifikavimas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
"Kristiana" parfumerijos ir kosmetikos prekių asortimento ir vartotojų poreikių klasifikavimas
Alternative Title:
"Kristiana" perfume and cosmetics product range and costumer classification
In the Journal:
Vadyba [Journal of management]. 2010, Nr. 1 (17), p. 31-38
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama kosmetikos ir parfumerijos prekių samprata, žaliavos, asortimento klasifikavimas bei įvairovė. Darbo tikslas – išanalizuoti UAB „KristiAnos“ parfumerijos ir kosmetikos prekių asortimento klasifikavimo ypatumus. Teorinėje plotmėje taip pat nagrinėjama prekybos įmonių veiklos specifika, mažmeninė prekyba, jos tipai bei klasifikavimas. Aptariamas vienas iš atsakingiausių ir sudėtingiausių prekybos marketingo sprendimų- prekybos objekto vietos parinkimas- tai strateginis, ilgalaikis sprendimas, kurį įtakoja įvairūs veiksniai. Nagrinėjami prekybos objekto įrengimai bei patalpų išdėstymas, jie vaidina labai svarbų vaidmenį siekiant parduotuvės sėkmės. Straipsnyje autorės analizuoja prekės esmę metodologiniu aspektu - prekė yra bet kas, kas gali būti pasiūlyta rinkai tenkinant kokį nors norą ar poreikį. Tai gali būti fizinės prekės, paslaugos, potyriai, renginiai, asmenys, vietos nuosavybė, organizacijos, informacija ar idėjos. Prekės reikšmė apima įpakavimą, spalvą, kainą, kokybę, firmos ženklą, taip pat teikiamas paslaugas bei pardavėjo reputaciją. Straipsnyje aprašomas tyrimas, kuris atliktas norint išsiaiškinti UAB „KristiAna“ filialo esančio Klaipėdoje vartotojų poreikių tenkinimą. Tyrimo imties sudarymui buvo naudojamas tikimybinės patogiosios atrankos metodas. Naudojant apklausos raštu būdą – anketavimą, buvo apklausti įvairaus amžiaus ir lyties, atsitiktinis žmonių kontingentas.Gautų rezultatų analizė atskleidė vartotojų nuomonę apie UAB „KristiAnos“ įmonę, šios parduotuvės atmosferos keliamus pojūčius, personalo paslaugumą, bendravimo su klientais įpročius ir įgūdžius, dalykines žinais bei kompetenciją, prekių asortimento didumą vartotojų akimis, išdėstymo tinkamą ir patogumą, parduodamų prekių kokybės ir kainos santykį. Buvo išsiaiškinti respondentų parfumerijos ir kosmetikos pirkimo dažnumo bei pirkimo vietos pasirinkimą lemiantys veiksniais. Taip pat nustatytos svarbiausios kosmetikos ir parfumerijos savybės, kurios įtakoją šių prekių įsigijimą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Asortimentas; Išdėstymas; Parduotuvės; Prekyba; Prekė; Vieta; Įrengimai; Žaliavos; Assortment; Equipment; Exposition; Goods; Place; Raw materials; Retail trade; Store.

ENTrade enterprise specific activities are buying goods and merchandise, and reselling them to buyers unmodified or otherwise unchanged. Sells goods created by production enterprises to consumers with their own specific services. Retailing is the sale of goods or merchandise, directly to end-users for their own personal and household needs. Types of retailing may include: department stores, boutiques, vending machines. Forms of selling: mailing trade, electronic trade, direct trade. Retailing enterprises are divided by their merchandise assortment to: mixed merchandise, food products, non eatable, and specialty merchandise. One of the most responsible and complicated trade marketing decision is trade object placing. Trade object placing is geographical location, in witch, including all production factors (personnel, merchandise, production means and capital), retailing activities are taking place. This place selection is strategic, long term solution. Factors influencing this decision are: premises owned by enterprise, personal wishes, market research. Establishing a store includes a lot of decisions and factors which can be divided into groups: facade design, show-case mounting and design, retailing premise design and merchandise presentation, optimizing retailing equipment (shelves) placement, organizing repayment points. All these elements need to be coordinated with retailing enterprise concept. Merchandise can be defined as material and non material properties, including packaging, color, price, quality, enterprise sign, also rendered services and retailer reputation. Word "perfume" relatively recent and was started to be used in XVI century. According to a lot of sources the word perfume used today derives from the Latin "per fumus", meaning through smoke.Senses of smell in all times were considered one of the most important senses. In human body smell analyzing center is near the area of the brain that is responsible foe emotions, thus scents can remind of past emotions or ignite imagination. Composing perfumes science that includes chemistry, physics, physiology, psychology, aesthetics. Raw materials for perfumes are fragrant material, ethanol, cater and dye. Cosmetics are a general term to call all substances that are used to change (enhance) human’s body appearance and scent. Cosmetics in usual terms are skin, hair, nail, teeth care products. All cosmetics product consist of plant ingredients rich in healing properties. The first "KristiAna" shop was opened in year 1994, Vilnius. Which started to retail in the products of the most famous cosmetics manufacturers in world - "Chanel", "Cristian Dior", "YSL", "Givenchy" and others. Successful trade activities influenced active expansion in the chain stores. Today "KristiAna" is the biggest enterprise in Baltic countries, ruling over 43 stores in Lithuania and Latvia. In the questioning participated 128 people of various age and gender, filling out questionnaire with fourteen questions. First two questions intended to find out participants age, gender. Question three though six – to find out usual places, how often and what the participants look for when buying cosmetics. Questions from seventh to fourteenth intend to find out participants opinion about "KristiAna" chain store product quality, assortment, costs, shop workers service and competence. Investigation aim is to research "KristiAna" chain store end-users satisfaction. [From the publication]

ISSN:
1648-7974
Related Publications:
Prekybos marketingas : mokomoji knyga / Arvydas Pajuodis. Vilnius : Eugrimas, 2005. 391 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/29536
Updated:
2018-12-17 12:51:54
Metrics:
Views: 122    Downloads: 36
Export: