LT[...] Klaipėdos žydų bendruomenė turi savo istoriją, kuri skaičiuojama nuo XV–XVI a., ir unikalią situaciją lyginant ją su kitomis žydų diasporos Lietuvoje bendruomenėmis ar žydų diaspora kitose šalyse. Studijų apie istorinę Klaipėdos žydų bendruomenės raidą nėra daug, tačiau dabartinė jos situacija, socialinės kaitos, bendruomenės išlikimo ir savimonės formavimosi problemos yra nenagrinėtos. Nėra atsakyta ir į probleminį klausimą – kas turi įtakos žydų tautinių bendruomenių išlikimui, tęstinumui bei kaitai ir kaip visa tai yra susiję su regiono specifika. [...] Straipsnio tikslas – išanalizuoti Klaipėdos žydų bendruomenės išlikimo, kaitos bei tęstinumo ypatybes specifinės regiono istorinės raidos kontekste ir atskleisti bendruomenės narių žydiškosios savimonės sampratos pokyčius. […] Atliekant empirinį tyrimą yra taikoma etnografinė pažinimo strategija, individualaus kryptingojo, iš dalies – struktūruoto interviu forma. Duomenys rinkti, nagrinėti ir apibendrinti šių temų lygmeniu: Klaipėdos žydų bendruomenės išlikimo problematika; bendruomenės kaita, demografiniai rodikliai ir bendruomeninė veikla; tęstinumas / ateities perspektyvų įžvalgos; savimonės sampratos raida. Šiandien Klaipėdoje yra žinomos dvi žydų bendruomenės. Pirmoji – Klaipėdos žydų bendruomenė, atkurta ir įregistruota 1989 m. Antroji – Klaipėdos religinė žydų bendruomenė, oficialiai Registruota 1997 m. Jos atsiradimui įtakos turėjo Lietuvos įstatymai, į grąžinamą turtą leidę pretenduoti tik religinėms bendruomenėms. Kiekviena bendruomenė turi savo pirmininką, bet abi bendruomenes sudaro tie patys nariai.Apklaustieji respondentai nurodo, kad formaliai yra dvi bendruomenės, bet atsakydami į pateikiamus klausimus dažniausiai vartoja bendrą sąvoką žydų bendruomenė. Galime teigti, kad abi bendruomenės yra suvokiamos kaip vienos bendruomenės dalys, atsakingos už tam tikrą konkrečią veiklą. Šiuo metu bendruomenėje yra užsiregistravę apie 300 asmenų. Didžioji jų dalis – rusakalbiai, garbaus amžiaus žmonės, atvykę į Klaipėdą po Antrojo pasaulinio karo iš įvairių tuometinės Sovietų Sąjungos respublikų. Atsikėlusių iš Lietuvos litvakų ar jų palikuonių yra vos keletas asmenų. Prūsijos laikotarpio Klaipėdos žydų palikuonių nėra. Klaipėdos žydų bendruomenei yra aktuali jos išlikimo problema. Pasisakymuose aiškiai išreikštas susirūpinimas demografine padėtimi, bendruomenės tęstinumu ir ateities perspektyvomis. Tačiau taip pat nurodoma, kad nepaisant migracijos ir natūralios kaitos, bendruomenės narių skaičius yra stabilus jau du dešimtmečius. Analizuojant bendruomenės veiklą paaiškėjo, kad bendruomenė realizuoja vietinių žydų poreikius. Aktyviai vykdoma švietėjiška, religinė, socialinės paramos veikla. Klaipėdos žydų bendruomenė integruojasi į Klaipėdos visuomeninį gyvenimą: bendradarbiauja su valstybinėmis ir nevyriausybinėmis organizacijomis, palaiko glaudžius ryšius su kitų tautinių mažumų bendruomenėmis, rengia įvairius renginius miesto visuomenei. Klaipėdos žydų bendruomenės nariai save priskiria litvakams būdingai tradicinio rabinistinio ortodoksinio judaizmo religinei krypčiai. Apklausti asmenys įvairiai nusako savo sampratą, kas yra žydas. Jų atsakymai yra lemiami asmeninės ir religinio pažinimo patirties. Kita vertus, čia pastebimas ir etninio išskirtinumo momentas, t. y. aiškus savo tautos atskyrimas nuo kitų tautų bei žydiškosios tapatybės pajauta. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Changes; Continuity; Išlikimas; Jewish community; Kaita; Klaipėda; Survival; Tęstinumas; Žydų bendruomenė; Changes; Continuity; Išlikimas; Jewish community; Kaita; Klaipėda; Survival; Tęstinumas; Žydų bendruomenė.
ENThe attitude of Klaipėda Jewish community towards survival, alternation and continuity of community is being analyzed in the present article. Klaipėda Jewish community is regenerated in independent Lithuania, and it unifies few members. As a rule, they are Russian speaking elderly people, having little knowledge in its nation history and customs. It was expected, that Klaipėda Jewish community will naturally vanish, and young people will emigrate. In a fact we see at present, that this community is still lively, active and integrated one. A short excursion to the history of Klaipėda Jewish community, regarding the issues of its survival, alternation and continuity is presented hereby, and attention towards Klaipėda, as cross-border region, is pointed out. [From the publication]