LTŠiuo metu smurtas prieš moteris šeimoje laikomas socialine problema, ypač aktualia Lietuvoje, kur buitinio smurto mastai kelis kartus viršija kitų užsienio šalių rodiklius. Nepaisant tiek tarptautiniu, tiek nacionaliniu lygmenų ieškomų būdų šiai problemai spręsti, smurtas privačioje erdvėje išlieka labai paplitęs. Darytina prielaida, kad valstybės pastangos, siekiant sukurti tokius teisinius mechanizmus, kurie leistų pažaboti smurtą prieš moteris, nėra pakankamos. Policija, paprastai pirmoji gaunanti informaciją apie smurtą privačioje erdvėje ir privalanti į ją reaguoti, dažniausiai ir susiduria su teisinio reguliavimo netobulumais, trukdančiais užtikrinti tinkamą nuo smurto nukentėjusių asmenų teisių ir teisėtų interesų apsaugą. Tai liudija ne tik viešoje erdvėje išsakoma politikų kritika, tačiau ir nukentėjusiųjų nuo smurto privačioje erdvėje apklausos, anot kurių, net 30 procentų smurtą patyrusių ir pagalbos ieškojusių moterų, kitą kartą patyrusios smurtą niekur nesikreiptų.Manytina, kad tokius tyrimų rezultatus iš esmės lemia nepakankamai efektyvi ir teisinio reguliavimo disfunkcijų sąlygota valstybės institucijų, tarp jų ir policijos, veikla smurto prieš moteris srityje. Straipsnyje analizuojamos policijos galimybės taikyti teisines prievartos priemones smurtaujantiems asmenims, siekiant užtikrinti nukentėjusiųjų nuo smurto privačioje erdvėje saugumą. Todėl nagrinėjant šią problemą, bus siekiama ištirti smurto privačioje erdvėje sampratą ir jo teisinio vertinimo problemas, išanalizuoti policijos pareigūnų įgaliojimus reaguojant į gautą informaciją apie smurtą prieš moteris privačioje erdvėje, teisės sulaikyti ir pristatyti smurtavusį asmenį į policijos įstaigą, taip atskiriant smurtautoją nuo aukos, įgyvendinimo kontekste. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Asmens sulaikymas; Plicijos veikla; Policija; Smurtas privačioje erdvėje; Teisinės prievartos priemonės; Viešoji teisė; Žmogaus teisės ir laisvės; Apprehension; Human rights and freedoms; Legal coercive measures; Police; Police activities; Public law; Violence in the private space.
ENCurrently, domestic violence against women is considered as a social problem, particularly relevant in Lithuania, where the magnitude of domestic violence is several times higher compared to foreign countries problem. Violence in a private area remains very popular in spite of exertions made by international and national levels. It is assumed that state efforts to create such legal mechanism that would curb violence against women are not enough. The police are usually the first who gets information about violence in a private area and is bound to respond, but usually faces the imperfections of law regulation and are unable to ensure adequate rights and legitimate interests of the victims of violence. It confirms not only the public criticism of politicians, but also survey of victims of violence in the private space, according to which, as much as 30 percent of abused women who asked for help, would not do that if they experience violence again. It is understood that such results of studies are mainly determined by lack of effective regulatory and dysfunctions caused by public authorities, including police activities in the field of violence against women. The paper analyzes the possibility of police to apply legal coercive measures to people who commits acts of violence to ensure safety of victims of violence.The purpose of this analyze is to investigate in the context of realization the concept of the violence and it‟s juridical evaluation of problems, as well as to examine the police officers authorization in responding to information received about violence against women in the private area, the right to apprehend and deliver violent person to the police station to separate him and the victim. The research showed that in the juridical sense not any negative behavior, and not all negative actions, even those who directed against women, is to be considered violence. Only those actions which are violations of law are to be considered violence. Only when at the specific act of violence police officers states the signs of law tort, a base for applying statutory sanctions to the violator and the protection of the victim's rights and legitimate interests appear. Legislation which regulates the rights of police officer to arrest and deliver people to the police station ignores the characteristics of violence in private space and limits the possibilities of police officers to apply this measure for people who used violence in private area. In the absence of specific standards, considered the characteristics of domestic violence according to which are differential legal status of police officers would appear, effective rights protection of the victims of violence is not possible, at least in the context of separating the victim and violating person by delivering him to police station. [From the publication]