LTStraipsnyje atliekama požiūrio į vartotojų elgsenos tyrimus ištakų ir raidos analizė. Ja siekiama atskleisti socialinių mokslų paradigmos kitimo sąlygojamus vartotojų elgsenos tyrimų metodologijos pokyčius. Tuo tikslu pirmojoje darbo dalyje vartotojų elgsenos tyrimų raida nagrinėjama elgsenos mokslo kontekste, po to išryškinamos teorinės požiūrio į vartotojų elgsenos tyrimus užuomazgos ir apžvelgiamas jo vystymasis iki šių dienų. Didžiausias dėmesys straipsnyje skiriamas vartotojų elgsenos tyrimų raidos metodologinių prielaidų aiškinimui. Tuo tikslu analizuojamas pozityvizmo ir interpretyvizmo kaip vartotojų elgsenos tyrimų metodologijos krypčių turinys ir pagrindinės charakteristikos. Atliktos analizės pagrindu straipsnio pabaigoje formuluojami apibendrinimai, leidžiantys teigti, kad vartotojų elgsenos tyrimų metodologiniai aspektai turi tapti tiek šią sritį atstovaujančių mokslininkų, tiek praktikų dėmesio centru. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Interpretyvizmas; Metodologija; Pozityvizmas; Tarpdisciplininis; Vartotojų elgsena; Vartotojų elgsena, metodologija, paradigmos pokyčiai; Vartotojų elgsenos metodologinis aspektas; Vartotojų elgsenos tyrimai; Consumer behaviour, methodology, paradigmatic shift; Customers behaviour research; Customers' behaviour; Inter-discipline; Interpretivism; Methodological aspect of customers behaviour; Methodology; Positivism.
EN[...] The purpose of the article is to disclose sources and evolution of the approach to the customers' behaviour research paying attention to the improvement of social sciences paradigm and its stipulated customers' behaviour research methodology changes. This interpretation of the purpose defines the studied object- the approach to customers' behaviour evolution, which is analysed in methodological aspect The greatest attention is focused on methodological presumptions' explanation of customers behaviour research evolution in the article. This discloses in studying positivism and interpretivism as customers' behaviour research methodological content and main characteristics. There are general conclusions formulated on the basis of analysis done. These conclusions let to affirm the following: the primary principles and their further evolution of the approach to customers' behaviour research explanation in the behaviour science context are based on many meanings and inter-discipline connections; main ways, which determine the evolution of the approach to customers' behaviour researches, are ascribed to the second period of the behaviour science.They identify with motivated research beginning, complex customer behaviour models creating and post-modem approach's predominance; fundamental reason of approach change to customers' behaviour research is social sciences and, also, customers' behaviour research paradigm's changing; then customers' behaviour research paradigm becomes not conforming to studied society and using problems inside it, the transition from positivistic customers' behaviour research methodology to interpretative has been made; the methodological change is interpreted as the main characteristic of the approach to customers' behaviour research evolution; approaches, conforming to positivistic and interpretative customers' behaviour research methodology, virtually are not conflicted, but supplemented, because customers' behaviour previsions and intuitive comprehension synthesis ensure more full and qualitative customers' behaviour cognition. [From the publication]