LTStraipsnyje pristatoma Lietuvos specialiųjų pedagogų profesinių nuostatų tyrimo procedūra ir rezultatai (N=423). Remiantis teorine ir matematine statistine tyrimo duomenų analize, atskleistas Lietuvos specialiojo pedagogo profesinių nuostatų teorinis modelis: aprašytas nuostatų skalės konstravimas, išskirti nuostatos struktūriniai komponentai (profesinė motyvacija, pedagoginis autoritarizmas, negalės vaizdinys), analizuojama socialinių-demografinių kintamųjų įtaka nuostatų valentingumui. Atkreipiamas dėmesys į specialiojo pedagogo nuostatos transkultūrinės replikacijos ir kultūrinio savitumo bruožus. Išryškinta sąsaja tarp specialiųjų pedagogų profesinių nuostatų ir specialiojo ugdymo paradigmų kaitos Lietuvoje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Nuostatos; Profesinės nuostatos; Specialieji pedagogai; Specialusis pedagogas; Specialusis ugdymas; Attitude; Professional attitudes; Special education; Special educator; Teacher of Special needs.
ENThe research of special educators' professional attitudes in Lithuania is presented in this article (N=423). The scale of professional attitudes of special educators has been constructed on the basis of L.L. Thurstone's methodology of attitudes' research. Three components - professional motivation, pedagogical authoritarianism and the image of handicap make the structure of professional attitudes of special educators in Lithuania. The features of cross-cultural replication and cultural specificity of the structure of special educators' attitudes are observed. Some social-demographical factors influence attitudes: women's image of handicap is more positive than men's one; a small geographical locality generates positive attitudes; boarding-school determinates negative attitudes; concerning age, negative attitudes are more expressed in the beginning and in the end of the professional career; tendency to authoritarian behavior of elderly educators is observed; teachers' attitudes are more positive than educators' ones. [From the publication]