LTStraipsnyje aiškinamasi, kurie abstraktūs fenomenai gali būti suvokiami kaip turintys kainą ir (arba) pigūs, išsiaiškinti, kaip šie turgaus koncepto ypatumai atskleidžia kitų konceptų turinį. Atliekant tyrimą patikrinta daugiau nei 3000 įvairių žodžio pigus formų vartojimo pavyzdžių, analizuota 200 šio leksikos vieneto junginių su abstrakčių fenomenų pavadinimais, taip pat patikrinti įvairių veiksmažodžių kainoti, įkainoti, nukainoti, perkainoti formų vartojimo pavyzdžiai. Turguje kainas nustato patys pirkimo ir pardavimo procese dalyvaujantys subjektai. Šis turgaus koncepto ypatumas su kitais konceptais nesiejamas, nes visiškai nesutampa tie abstraktūs fenomenai, kurie yra apibrėžiami kaip pigūs, ir tie, kurių, remiantis kalbos pasaulėvaizdžio logika, kainą galima laisvai nustatyti. Norint apibrėžti, kas yra pigu, būtinas vertintojas. Jeigu vertinami vidinio pasaulio reiškiniai, tai daro pats subjektas. Kai kalbama apie su visuomeniniu gyvenimu siejamus abstrakčius fenomenus, vertinti imasi pati visuomenė. Iš konteksto galima spręsti, kad tai, kas pigu, beveik visada yra vertinama neigiamai. Kita vertus, kaip pigūs apibūdinami abstraktūs fenomenai tam tikroje situacijoje aktualizuoja savo vertę: jie gali būti pageidautini ir dėl trumpalaikio teigiamo efekto. Dalį abstrakčių fenomenų vadinant pigiais atskleidžiamos ir kitos kokybinės charakteristikos (prastumas). Daugiausia tokių nepageidaujamų abstrakčių fenomenų yra susiję su viešojo gyvenimo sfera. Lietuvių kalbos pasaulėvaizdyje tik vidinio pasaulio dalykams priskiriama galimybė būti įvertintiems, t. y. turėti kainą.Reikšminiai žodžiai: Kalbos pasaulėvaizdis; Konceptas; Konceptualiosios metaforos; Concept; Conceptual metaphors; Language world-view.
ENThe aim of the present study is to discuss what abstract phenomena in the Lithuanian language world-view may be conceived as having the price and / or are cheap, i.e. to find out how these features, that are related to the concept of market, reveal the content of other concepts. While conducting the research, over 3000 examples of forms of use of the word “pigus” [cheap] were verified, 200 cases of word combinations of this lexical unit with names of abstract phenomena were analysed. Also various examples of verb forms, such as to price, to value, to write down, to revalue were examined. In the market, prices are established by the subjects participating in the process of purchasing and selling. This peculiarity of the concept of the market is not related to other concepts, since those abstract phenomena, which are defined as cheap, and those, the prices of which can be freely estimated, do not coincide. In order to define what is cheap, an assessor is required. If phenomena of the internal world are assessed, the subject does the assessment himself. As far as abstract phenomena related to public life is concerned, the public must assess them. It can be presumed from the context that things that are cheap are always evaluated negatively. On the other hand, the abstracts which are described as cheap and which belong to the mentioned groups, in some definite situation, definitely actualize their value, so the presumption can be made that they are desirable. When describing part of abstract phenomena as cheap, other qualitative characteristics (poorness) are revealed. In the Lithuanian language worldview, only things of the inner world can be evaluated, i.e. can have the price.