LTStraipsnyje aptariama kompetencijos sąvoka, analizuojama skirtinga Lietuvos ir užsienio šalių mokslininkų samprata kompetencijos sampratos požiūriu. Remiantis mokslinės literatūros analize ir įvairių dokumentų analize aptariamos ir lyginamos mokytojo kompetencijos. Pirmiausiai kompetencija apima asmens individualias savybes, kurių pagalba žmogus įgyją naujų žinių, gebėjimų ir įgūdžių. Visų mokytojo pedagoginių kompetencijų kontekste išryškinama mokytojo tyrėjo kompetencija, nes ji nustato profesinį mokytojo gebėjimą analizuoti ugdymo procesą, padaryti išvadas ir plėtoti realiomis ugdymo sąlygomis. Kiekvienas mokytojas turi turėti įgūdžių, padedančių išspręsti tam tikras problemas, kylančias ugdymo procese. Todėl tyrimo tikslas – atskleisti mokytojo tyrėjo kompetencijos raišką šiandieninėje Lietuvos vidurinėje mokykloje. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad tik penktadalis tyrimo dalyvių visiškai supranta mokytojo tyrėjo kompetenciją: jie gali nustatyti mokytojo tyrėjo esmę, įvardinti struktūrines dalis. Likusi apklaustųjų dalis siaurai supranta mokytojo tyrėjo kompetenciją, šie mokytojai nėra linkę įvertinti ir analizuoti ugdymo problemas ir optimaliai jas išspręsti. Nustatyta, kad mokyklos kultūra neskatina mokytojams atlikti tyrimų, nepakanka mokytojų metodologinio pasirengimo. Tyrimas atskleidė, kad mokytojai, turintys žemesnę kvalifikacinę kategoriją, yra geriau pasirengę atlikti tyrimus nei aukštesnę kvalifikacinę kategoriją turintys mokytojai.Reikšminiai žodžiai: Atliktų tyrimų vaizdas; Kompetencija; Kompetencija, mokytojo tyrėjo kompetencija; Mokytojas; Mokytojo kompetencijos; Sunkumai, su kuriais susiduria mokytojas tyrėjas; Vidurinė mokykla; A competence; Competence; Face performing the researches; Secondary school; Teacher researcher; The competence of a teacher researcher; The difficulties which the teachers; The difficulties which the teachers face performing the researches.
ENThe article describes the concept of a competence, highlights the difference of the attitude towards the competences between Lithuanian and foreign scientists, analyses the determined competences of a teacher in different documents and literary resources and compares them. In the context of all the competences the competence of a teacher researcher is highlighted, it’s meaning in the pedagogical work. With the help of the empirical research the state of the competence conception of the teacher’s researchers of the secondary school is revealed, its structural parts are discussed. Analyzing the competence of the teachers researchers in the secondary school, the teacher’s urgent problems of education are presented, the attitudes of the research participants towards the performed research are highlighted and the necessary help is identified, which could help the respondents to perform qualitatively the research of the educational problems. [text from author]