LTStraipsnyje siekiama atskleisti profesinio pašaukimo atradimo prielaidas asmenybės ugdymo kontekste. Remiantis edukacinės, psichologinės ir filosofinės literatūros analize, konceptualizuojama karjeros planavimo mokymo samprata, išskiriamos karjeros planavimo mokymo funkcijos, pagrindiniai profesinio apsisprendimo elementai, apibrėžiami racionalaus profesijos pasirinkimo ypatumai. Pagrindinės profesinio pašaukimo atradimo prielaidos yra karjeros planavimo mokymas, profesinis apsisprendimas ir racionalus profesinis pasirinkimas. Karjeros planavimo mokymo sistema yra integruota sistema, turinti savo tikslus, uždavinius ir funkcijas, susidedanti iš organizacinės, loginės ir asmeninės dalių. Karjeros planavimo mokymas atlieka psichologinę pedagoginę, medicininę fiziologinę, ekonominę ir socialinę funkcijas, jis susideda iš trijų pagrindinių stadijų: savęs pažinimo, profesijų tyrinėjimo ir profesinio apsisprendimo analizavimo. Profesinio sprendimo procesas apima didėjantį savęs pažinimą, vertybių sistemos formavimąsi ir savo ateities modeliavimą. Profesinį apsisprendimą sudaro trys svarbiausi elementai: požiūris į pasaulį, savęs pažinimas ir mokymosi motyvacija. Profesinio pašaukimo atradimas ypač aktualus mokantis vidurinėje mokykloje. Profesinio pasirinkimo racionalumas didėja, mokant planuoti savo karjerą, vis plačiau naudojant moksleivių asmenybės diagnostinius metodus, formuojantis jaunuolių profesinio konsultavimo teoriniam ir praktiniam pagrindui, pabrėžiant socialinę ir asmeninę motyvaciją profesijos pasirinkime.Reikšminiai žodžiai: Alternatyvi laisvės atėmimui bausmė; Asmenybės ugdymas; Karjeros planavimas; Pagalba 14-16 metų amžiaus paaugliams; Pagalbos vertinimas; Pašaukimas profesinis pašaukimas; Aid to 14 to 16-year-old-adolescents; Assessment of aid; Career planning education; Professional vocation discovery; Punishment alternative to imprisonment; Rational occupational choice; Vocation; Vocational decision elements.
ENEnsuring coherent professional vocation discovery helps to diminish the contradiction between the requirements set for labour market employee (objective aspect of profession) and personality skills, expectations and needs in the professional activity (subjective aspect of profession). The article searches the assumptions how to discover the professional vocation in the context of personality education. The concept of career planning education is introduced. The functions of career planning education are described. The main vocational decision elements are defined. Characteristics of rational occupational choice are introduced. Conclusions of this theoretical research are presented. [text from author]