LTStraipsnio tikslas – mokslinės literatūros analizės pagrindu suprojektuoti teorinį švietimo įstaigų vadovų kompetencijų ugdymo sistemos modelį ir pateikti kriterijus jo analizei. Apibrėžiamos pagrindinės švietimo įstaigų vadovų rengimo sistemoje vartojamos sąvokos, atskleidžiami mokyklų vadovų rengimo organizavimo principai. Mokyklų vadovų kompetencijų ugdymo sistema analizuojama kaip kontinuumas, kaip nuolatinis mokymosi procesas, kurį sudaro trys tarpusavyje susijusios grandys: pirminis mokyklų vadovų rengimas, pradedančiųjų vadovų rengimas ir kompetencijų tobulinimas. Teigiama, jog mokyklų vadovų kompetencijų ugdymas vyksta ne stichiškai, bet sistemingai, atsižvelgiant į mokyklų lyderių poreikius skirtinguose karjeros etapuose. Todėl svarbu apibrėžti mokyklos vadovo karjeros sampratą ir išskirti karjeros etapus. Šiam tikslui pristatomas penkių lyderystės mokyklose pakopų modelis: pirmoji pakopa – lyderystės užuomazgos (kai mokytojas pirmą kartą prisiima atsakomybę dėl vadovavimo ir lyderystės); antroji pakopa – nusistovėjusi lyderystė (patyrę lyderiai, pvz., vadovų padėjėjai ir pavaduotojai, kurie nesiekia paaukštinimo); trečioji – lyderystės pradžia (mokytojo paruošimas ir priėmimas į mokyklos aukštesniosios grandies darbuotojų lyderystės pareigas); ketvirtoji – pažengusi lyderystė (subrendę mokyklų lyderiai (šias pareigas užimantys trejus ar ketverius metus); penktoji pakopa – lyderystės konsultantai (patyrę lyderiai, užsiimantys kitų lyderių mokymu, ugdomuoju vadovavimu ir naujokų globa).Reikšminiai žodžiai: Etapai, švietimo įstaigų vadovų kompetencijų ugdymo sistemos; Modelis; Ugdymo sistema, švietimo įstaigų vadovų karjeros; Švietimo įstaigų vadovų karjeros etapai; Švietimo įstaigų vadovų kompetencijų; Švietimo įstaigų vadovų kompetencijų ugdymo sistema; Švietimo įstaigų vadovų kompetencijų ugdymo sistemos modelis; Career stages, of school leadership; Career stagesof school leadership; Model of school leadership development; Model of school leadership development system; School leadership development; System.
ENThe article aims at designing a coherent and sustainable system of school leadership development in Lithuania. The article provides a theoretical insight into main concepts in leadership development and highlights the organization of school leadership development system in two aspects: as a requirement to ensure that leadership development process is coherent and adjusted to school leaders' needs at different stages of their careers as well as the need to provide opportunities for aspiring, newly-appointed, and established leaders to acquire and develop the skills and competences necessary to perform leadership tasks. Approaches and methods used to support continuing professional learning of school leaders are introduced as well. As the result, the theoretical model of leadership development system is designed and the criteria for its analysis are provided. [From the publication]