LTStraipsnis skirtas Pažaislio kamaldulių vienuolyno ir bažnyčios dvasingumo meninei raiškai atskleisti. Autorė kelia uždavinį bažnytinės dailės paveldą susieti su vidiniais pamaldumo istorijos ir kulto naujovių procesais. Pagrindinis dėmesys sutelkiamas į pastatų interjero įrangą ir puošybą, bažnyčios bei vienuolyno sienų tapybą, buvusius altorius ir kitus interjero įrenginius, altorinius ir nealtorinius paveikslus, lobyną, relikvijorius, kitus liturginius reikmenis, architektūrines patalpų funkcijas. Straipsnyje teigiama, kad Pažaislio kamaldulių vienuolyno ir bažnyčios barokiškasis dvasingumas atsiskleidžia atskirų meno kūrinių išraiškinguose sakraliniuose ikonografiniuose motyvuose, daugiasluoksnėje ir įvairialypėje, iš atskirų segmentų sudarytoje ikonografinėje meno kūrinių programoje, plėtojamų temų ir segmentų tarpusavio ryšiuose ir kiekvieno jų ryšyje su bendra idėjine programa. Daroma išvada, kad Pažaislio kamaldulių vienuolyno ansamblis yra tobulas ikonografijos ir architektūros vientisumo pavyzdys ir savo menine įtaiga ansamblio puošyboje sukuria palankiausias sąlygas vienuoliškojo dvasingumo tradicijoms visapusiškai išsiskleisti, nes čia ypač jautriai plėtojami krikščioniškieji siužetai, vystomos Pažaislio kamalduliams artimos temos (pavyzdžiui, „Krikščioniškųjų misijų tema”). Autorė teigia, kad šio vienuolyno menų, pirmiausia sakralinės dailės poveikis Lietuvos Vidurio regiono, ypač Kauno bažnyčių interjerams aiškiai pastebimas iki šių dienų.Reikšminiai žodžiai: Bažnytinė dailė; Ikonografija; Ikonografinė programa; Jėzus Kristus; Kamalduliai; Pažaislio bažnyčios ikonografija; Pažaislio kamaldulių vienolynas; Pažaislio Šv. Mergelės Marijos Apsilankymo bažnyčios ir kamaldulių vienuolyno ansamblis; Religinis menas; Vienuolinis dvasingumas; XVII-XVIII a. Lietuvos architektūra ir dailė; Šventieji; Švč. Mergelė Marija; 17th-18th c. architecture and art of Lithuania; Camaldolese; Iconographic programme; Iconography; Iconography of the Pažaislis church; Jesus Christ; Monastic spirituality; Pažaislis Camaldolese Monastery; Religious art; Religiuos art; The Church of the Visitation of Virgin Mary to Elisabeth of Pažaislis and the Camaldolese Monastery ensemble; The saints; Virgin Mary.
ENThe article is dedicated to disclosing the artistic expression of the spirituality of Pažaislis Camaldolese monastery and church. The author sets a task of linking the church art heritage with internal devotion and worship innovations processes. The main emphasis is placed on the design and decorations of the interiors of the buildings, murals of the church and monastery, former altar and other interior equipment, altar and non-altar paintings, treasury, reliquaries, other liturgical items, and architectural functions of the spaces. The article states that the baroque spirituality of Pažaislio Camaldolese monastery and church reveals in expressive sacred iconography motives of various works of art, in the multi-layered and multi-dimensional iconographic art programme consisting of separate segments, mutual relationships of evolving themes and segments and in the relationship of each of them with the overall ideological programme. It is concluded that the ensemble of Pažaislis Camaldolese monastery is a perfect example of integrity between iconography and architecture and, owing to its artistic persuasiveness, it creates most favourable conditions for religious traditions of spirituality to reveal entirely because Christian scenes and themes close to Pažaislis Camaldolese monks (for example, “The theme of Christian missions”) are developed here especially sensitively. According to the author, the impact of the arts of this monastery, first of all, of its sacred art, on church interiors of the central region of Lithuania, especially of Kaunas, is clearly visible to the present day.