LTStraipsnyje apmąstoma ezoterizmo fenomeno raiška šiuolaikinėje kultūroje ir į šių apmąstymų kontekstą įtraukiama XX ir XXI amžių sandūroje rašiusi prozininkė, publicistė Jurga Ivanauskaitė. Darbe kritiškai reflektuojami su postmodernizmo epocha siejami reiškiniai – sekuliarizacija, vartotojiškumas, transcendentinio matmens niveliacija, tradicinis religingumas, vertybių krizė – su kuriais sutapo nauji ezoterizmo impulsai. Straipsnyje apžvelgiami pokyčiai, nulėmę sakralumo ir ezoterizmo santykio transformacijas. Tyrimas atskleidžia, kad ezoterizmas šiuolaikinėje kultūroje veikia kaip transformuotas sakralumas. Ezoterinės minties aktyvumas XX a. antrosios pusės –XX a. pabaigos literatūroje sietinas su postmodernybės inspiruotu ribų tarp religingumo ir sekuliarumo ištrynimu, jų hibridizacija, demitologizavimo, profanacijos tendencijomis. Rytų religinės sistemos postmodernizme iškyla kaip ezoterinis sakralumo variantas. Jurgos Ivanauskaitės kūryboje plėtojama Rytų ir Vakarų refleksija apima daugelį postmodernios kultūros reiškinių. Rytus autorė suvokia kaip dvasinių vertybių kvintesenciją, o Vakarus vaizduoja kaip dekonstrukcijos ir desakralizacijos reikšmes įkūnijantį dvasinės prievartos mechanizmą. Ivanauskaitės polinkis į ezoterizmą reiškiasi ne tik kūrinio poetikos, bet ir individualios asmeninės pasaulėjautos lygmeniu kaip pamatinė ezoterinė motyvacija – nušvitimo, prasiskverbimo prie paslėptos esmės troškimas, tikėjimas, kad egzistuoja tik išrinktiesiems pasiekiama žinija.Reikšminiai žodžiai: Ezoterizmas; Jurga Ivanaukaitė; Kikščionybė; Kultūra; Modernizmas; Postmodernizmas; Religija; Religijos krizė; Sekuliarizacija; Šventybė; Christianity; Crisis of Religion; Culture; Esoterism; Esoterizm; Jurda Ivanauskaite; Modernism; Postmodernism; Religion; Sacrum; Secularization.
ENThe article discusses the phenomenon of Esotericism in contemporary culture covering the writer and publicist Jurga Ivanauskatė, who wrote at the end of the 20th–beginning of the 21st c. The work critically analyses the phenomena related to the epoch of post-modernism, i.e. secularisation, consumption, the grading of the transcendental dimension, traditional religiosity, crisis of virtues, which the impulses of the new Esotericism coincided with. The article reviews changes, which determined the transformation of the relation between sacrality and Esotericism. The research reveals that in modern culture, Esotericism acts as the transformed sacrality. The activeness of the sacral thought in the second half of the 20th c, is related to the elimination of the borders between religiousness and secularity inspired by post-modernism, their hybridisation and demythologisation. Eastern religious systems emerge in postmodernism as the soteric variant of sacrality. The reflection of East and West developed in Jurga Ivanauskaitė’s works covers the majority of post-modern implications. The East through writer’s eyes is seen as a quintessence of spiritual essence opposite to the West that, on the contrary, is filled by means of deconstruction and desacralization. J. Ivanauskaitė’s addiction to Esotericism manifests not only in the field poetics, but also in her individual existence as a general motivation to seek enlightenment, hidden significance, as a faith in source of unique knowledge and mystery that is possible to achieve.