LTStraipsnyje aptariama viena reikšmingiausių Lietuvos intelektualinio palikimo teorijų - pirmosios mūsų nepriklausomybės laikų didžiųjų Kauno universiteto filosofų ir pedagogų ugdymo koncepcija, prie kurios kūrimo ir puoselėjimo turiningiausiai prisidėjo šio universiteto profesoriai neotomistai A. Dambrauskas-Jakštas, P. Dovydaitis, S. Šalkauskis ir, žinoma, patys jauniausieji šio universiteto auklėtiniai A. Maceina ir J. Girnius, likimo valia ir galia tapę ir pirmaisiais emigrantais Vakarų Vokietijoje bei JAV. Straipsnyje taip pat pagrindžiama prielaida, kad būtent A. Maceina ir J. Girnius minėtąją S. Šalkauskio pedagoginę visuminio asmenybės ugdymo koncepciją papildė reikšmingomis filosofinėmis ir pasaulėžiūrinėmis nuostatomis, kurios šiame straipsnyje įvardijamos ir apibrėžiamos A. Maceinos ir J. Girniaus pedagoginės teorijos etikos ir metafizikos sąvokomis. Minėtosios intencijos ypač išryškėja A. Maceinai ir J. Girniui svarstant tautos išlikimo emigracijoje pedagogines, kultūrines ir filosofines-pasaulėžiūrines problemas, aktualizuojant ir itin pabrėžiant jų svarbą bei reikšmę istoriniam tautos gyvastingumui. Straipsnyje taip pat akcentuojama dar iš antikos laikų žinoma mintis, kad "homines historiam ignari semper sunt pueri". [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Antanas Maceina; J. Girnius; Visuminis (S. Šalkauskio vartojama - pilnutinis) asmenybės ugdymas; Tauta; Tautiškumas; Tautinė kultūra; Nutautinimas; Nutautėjimas; Metafizika; Teizmas; Ateizmas; Integral personal education; Nation; Denationalization; Theism; Atheism; Metaphysies.
ENThe article focuses on one of the most significant theories from the Lithuanian intellectual heritage, namely, the conception of education, elaborated by the great philosophers and educationalists of Kaunas University from the period of the first Lithuanian independence, the greatest contributions to which have been made by professors neotomists from this university, such as A. Dambrauskas-Jakštas, P. Dovydaitis, S. Šalkauskis, and, certainly, by the youngest graduates of this university, by will and force of destiny turned also into the first emigrants to the West Germany and USA, namely, A. Maceina and J. Girnius. The article also presents the substantiation of the view that it would be A. Maceina and J. Girnius who supplemented the above-mentioned educational conception of integral personal upbringing elaborated by S. Šalkauskis, with essential philosophical and worldview attitudes which in this article, as is clearly visible from its title, are defined by ethical and metaphysical notions of educational theory by A. Maceina and J. Girnius. These intentions were made especially prominent in discussions by A. Maceina and J. Girnius of the educational, cultural and philosophical issues of the national survival in emigration, whereby their importance to the historical national vitality is particularly emphasized and promoted. In the article, the antique idea maintaining that "homines historiam ignari semper sunt pueri". [From the publication]