LTPer kelis šimtmečius sunykusi, karų ir laiko nuniokota Vilniaus Aukštutinė pilis ir visas gynybinis kompleksas XIX a. susilaukė nemažai istorikų, tyrėjų ir menininkų dėmesio. Jie ne tik analizavo istorinius šaltinius, bet dažnai ir siekė rekonstruoti bei kurti viduramžių pilies vizijas. Pilis, iškylanti Vilniaus miesto panoramose tarp bažnyčių bokštų, buvo viena iš dominančių, traukusių menininkų dėmesį. Nors ikonografinėje Lietuvos pilių medžiagoje Aukštutinė pilis vaizduojama nuo XVI a., tačiau architektūros vaizdai iki XVIII a. pabaigos neturėjo grynai dokumentinės paskirties, todėl statinių vaizdavimas buvo daugiau sąlyginis. Vis dėlto ikonografiniai šaltiniai ne visada atsako į tyrėjams rūpimus klausimus. Tačiau atsiranda gana nemažai dokumentinių pilies atvaizdų, galinčių pateikti išsamios informacijos apie rūmų architektūrinių detalių liekanas XIX-XX a. pirmojoje pusėje. Šie vaizdai perteikia bene pirmuosius architektūros paminklų inventorizacijos bandymus nuo XIX a. pradžios. Siekiant ištirti Aukštutinės pilies atkastų rūmų sienas, itin svarbūs J. Kamarausko darbai, kadangi tai bene vienintelė to meto vizualinė pieštinė medžiaga. Šio straipsnio tikslas – papildyti Aukštutinės pilies rūmų ikonografinę medžiagą nepublikuotais ir mažiau aptartais XIX a. – XX a. pirmosios pusės meniniais vaizdais, architektūriniais pilies rūmų brėžiniais, kartu išryškinant vaizdų dokumentiškumo aspektus.Reikšminiai žodžiai: Aukštutinė pilis; Dokumentai; Ikonografija; Istorija; Istorija (XVIII-XX a.); Kūryba, meninė; Menas; Menininkai; Miestai; Mokslas; Pastatai (statiniai, namai); Piešiniai; Pilis; Pilys; Rūmai; Vilnius; Art; Artist; Buildings; Castle; Castles; Cities; Creation, artistic; Documents; History; History (XVIII-XX c.); Iconography; Lithuania; Paintings; Palace; Science; Upper Castle; Vilnius.
ENVilnius Upper Castle and the total defensive complex, which declined through centuries and wars, attracted a great deal of attention of historians, researchers and artists in the 19th c. They not only analysed historical sources, but usually strived to reconstruct and create images of a medieval castle. The castle emerging in the panorama of Vilnius among towers of churches was one of the objects attracting artists’ attention. Although Vilnius Upper Castle is an iconographic object in Lithuanian castle materials since the 16th c., the architectural images did not have any clear documentary purpose until the 18th c., therefore, the depiction of constructions was more of a relative nature. However, iconographic sources not always provide answers to questions researchers are concerned with. Many documentary images of the castle emerge. They can provide extensive information about the remains of architectural details of the castle in the first half of the 19th–20th c. These images convey the first efforts of the inventory taking of architectural monuments since the beginning of the 19th c. In order to study the walls of the excavated Upper Castle, J. Kamarauskas’ works are very important, since it is the only visual material of those times. The aim of the article is to supplement the iconographic material of the Upper castle with unpublished and less discussed artistic images of the 19th–beginning of the 20th c., architectural sketches of the castle.