LT„Ikonosfera“ – tai vizualizuojanti literatūrinė tikrovė, kai tekstas kuria „akivaizdumo iliuziją“ (Hanna Dziechciriska). Taip suprantama ikonosfera būdinga Motiejaus Stryjkovskio veikalui „Apie šlovingos lietuvių, žemaičių ir rusenu tautos pradžia, kilmę, narsa, karžygių darbus karo ir taikos metu...“, ypač mūšių scenoms. Autoriaus, istoriografo ir poeto, kuriamų žodinių vaizdų dėka, skaitant tekstą, galima regėti ir girdėti tai, apie ką jis rašo. Praeitis pirmiausia pažįstama vaizduotės akimis ir virsta daugiau įvairiais plastiniais vaizdais, negu labai tikslia faktografija. „Akivaizdumo iliuzija“ tekste kuriama keliomis priemonėmis: aprašymu ir pasakojimu, palyginimais, poetiniais vaizdais, „vaizdais vaizde“. Nors „akivaizdumo iliuzija“ yra svarbiausia paravizualinė forma, tačiau Stryjkovskis kartais siekia akivaizdumo dėl kvazitikrovės (asmeniškai patirtas žygis per Karpatus). Senosios Lietuvos istorija įgyja „ikonografinį“ statusą: ji remiasi grįžtamuoju ryšiu tarp istorinių žinių ir istoriografo žodžiais įvaizdintų protėvių darbų, kurie turi tapti pavyzdžiu būsimoms kartoms. Stryjkovskio plunksna nupieštas Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės paveikslas yra prisodrintas karų, čia net galima kalbėti apie vidaus ir/arba išorės karų „monokultūrą“. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: "ikonosfera"; Aprašymas ir pasakojimas; Karai; Kronika; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės istorija; M. Strijkovskis; Motiejus Strijkovskis (Maciej Stryjkowski); XVI a. literatūra; Įvaizdis; "iconsphere"; 16th c. literature; Chronicle; Description and narrative; Grand Duke of Lithuania; History of the Grand Duchy of Lithuania; Image; M. Stryjkowski; Maciej Stryjkowski; Wars.
EN“Iconosphere” is a visualising literary reality, when the text creates an “illusion of obviousness” (Hanna Dziechciriska). Such an iconosphere is especially characteristic to the work by Maciej Stryjkowski “Chronicle of Poland, Lithuania, Samogitia and all of Ruthenia”, and for scenes of battles in particular. The verbal images created by this author, historiographer and poet allow reading and imagining it. The past is primarily perceived through the eyes of imagination and then it transfers into various plastic images. “The illusion of obviousness” in the text is created with the help of the following means: description and narration, comparison, poetic images and “images in an image”. Although the “illusion of obviousness” is a major paravisual form, however, Stryjkowski sometimes aspires obviousness for quasi-reality (personally experienced march through Carpathians). The history of the old Lithuania obtains the “iconographic” status: it is based on the feedback between historical knowledge and historiographical words depicting works of ancestors, which must become examples for future generations. The picture of the Grand Duchy of Lithuania by Stryjkowski is full of wars.