Happenstance and the cognitive-affective personality system : optimizing chance in vocational education

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Happenstance and the cognitive-affective personality system: optimizing chance in vocational education
In the Journal:
Profesinis rengimas: tyrimai ir realijos [Vocational training: research and realities]. 2010, Nr. 19, p. 168-181
Keywords:
LT
Bulgarija (Bulgaria); Čekijos Respublika (Czech Republic); Kipras (Cyprus); Malta; Rumunija (Romania); Slovakija (Slovakia); Slovėnija (Slovenia); Vengrija (Hungary); Lietuva (Lithuania); Finansavimas / Financing.
Summary / Abstract:

LT„Happenstance“ terminą vartojame kalbant apie atsitiktinumus – netikėtus, neplanuotus įvykius, kurie galiausiai pasirodo esą naudingi. Kadangi tai neplanuoti įvykiai, jų negalima nuspėti. Straipsnyje nagrinėjama, kaip studentai gali būti parengti išnaudoti tokių situacijų teikiamus privalumus, remiantis CAPS modeliu (kognityvine-afektyvine asmenybės sistema). CAPS modelį sudaro šeši veiksniai, lemiantys mūsų elgseną ir veiksmus: kompetencijos, užkodavimai, lūkesčiai, tikslai, save reguliuojantys planai ir afektai. Kiekvienas iš šių veiksnių gali būti ilgą laiką ir įvairiose situacijose (struktūrose) pastovus arba gali skirtis, įvairuoti tam tikru laikotarpiu arba tam tikroje situacijoje (procese). Ši CAPS samprata taikoma netikėtoms situacijoms („happenstance“), parodant, kad kai kurie veiksniai (meta-faktoriai, tokie kaip meta-gebėjimai) taip pat gali būti svarbūs profesiniam rengimui. Ši teorija iliustruojama pateikiant daug konkrečių pavyzdžių. Daromos išvados, kad profesinis rengimas taip pat turėtų daugiau dėmesio kreipti į procesą, o ne į struktūrinius klausimus. Po trumpos įžangos, paaiškinančios, kokie keliai mane atvedė čia, aptarsiu atsitiktinumo sampratą, po to pateiksiu dviejų svarbių sąvokų apibrėžimus – ("superordinate (pranašesnis) – subordinate (pavaldus, antraeilis) ir "meta"). Kitame skyriuje apibrėšiu teorinį pagrindą – Mischel ir Shoda (1995) pateiktą kognityvinę-afektyvinę asmenybės sistemą, kuri leidžia daryti sistemines išvadas ir pritaikysiu šią teoriją atsitiktinumui paaiškinti. Straipsnis baigiamas diskusija. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Atsitiktinumas ugdyme; Kognityvinė-afektyvinė asmenybės sistema, meta-sąvokos; Profesinis ugdymas ir mokymas, finansavimas, viešosios investicijos, privačios investicijos,kaštų pasidalijimas, mechanizmai, reguliavimo mechanizmai, naujos valstybės narės; Veiksmas; Mechanisms; Meta-categories; Private investment in VET; Vocational education and training (VET); Vocational education and training (VET), VET financing, public investment in VET, private investment in VET, VET cost-sharing, mechanisms, VET regulatory instruments, newer Member States.

ENThe paper maps and compares vocational education and training cost-sharing mechanisms and regulatory instruments across the 12 newer EU Member States (Bulgaria, the Czech Republic, Estonia, Cyprus, Latvia, Lithuania, Hungary, Malta, Poland, Romania, Slovenia and Slovakia). It establishes which mechanisms and instruments are more successful and identifies shortcomings in their governance. Extensively using qualitative (literature review, surveys of VET experts) methods, the paper reviews and evaluates the developments of costsharing schemes in the newer EU Member States and provides recommendations to improve VET cost-sharing policies. [From the publication]

ISSN:
1392-6241; 2029-8447
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/28439
Updated:
2018-12-17 12:49:47
Metrics:
Views: 5
Export: