LTŠiuo straipsniu siekiama apibrėžti kokybės kultūros sampratą ir pagrįsti kokybės kultūros dimensijas bei kriterijus – tai leistų vertinti ir lyginti kokybės kultūrą skirtingose aukštojo mokslo institucijose. Straipsnyje analizuojama organizacijos kultūros ir kokybės samprata, lyginamos Europos ir JAV kokybės kultūros koncepcijos. Darbe išskiriamos aštuonios kokybės kultūros dimensijos: 1) žmogiškųjų išteklių valdymas; 2) vadovavimas; 3) kokybės įgyvendinimas; 4) požiūris į kaitą organizacijoje; 5) institucijos kokybės vertinimas; 6) orientavimasis į vartotoją; 7) sprendimų priėmimas; 8) strateginis planavimas. Kiekviena iš šių dimensijų pagrindžiama vertinimo kriterijais. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kokybė; Kokybės kultūra; Kokybės kultūros dimensijos ir kriterijai; Organizacijos kultūra; Organizational culture; Quality; Quality culture; Quality culture dimensions and criteria; Quality culture.
ENOne of the purposes of the Bologna process in Europe is to assure quality in higher education institutions. The development of quality culture, which is part of organizational culture, is one of the ways how quality in higher education institutions can be assured. However, if we want to develop quality culture in higher education, primarily we need to evaluate the quality culture in order to know how strong it is in a higher education institution and which parts of quality culture we need to improve. But it is difficult to evaluate quality culture, because there is still lack of research on this topic in education, psychology and management research literature and the definition of quality culture itself is not clear. This article aims at defining the concept of organizational culture quality and substantiating quality culture dimensions and criteria, comparing the European and the USA conceptions of quality culture. There were eight quality culture dimensions set in this article, providing criteria to all these dimensions: 1) human resource management, 2) leadership, 3) quality implementation, 4) organization attitude to change, 5) institutional quality evaluation, 6) orientation. [From the publication]