Battle of Grunwald - history and myth

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Battle of Grunwald - history and myth
In the Book:
Summary / Abstract:

LT„Griunvaldo mūšis“ pastaruosius šešiasdešimt metų eksponuojamas Nacionaliniame muziejuje Varšuvoje Lenkų tapybos galerijoje. Tai – dažniausiai pirmas arba net vienintelis paveikslas lenkų tapyboje, kurį kiekvienas lenkas iš karto atsimena. Žymiausias Matejko kūrinys buvo reprodukuotas šimtus kartus įvairiuose leidiniuose, nebūtinai susijusiuose su menu, įvairiais dydžiais (nuo pašto ženklo iki natūralaus dydžio komercinio plakato, dengiančio ištisą pastato sieną). Visa tai rodo, kad „Griunvaldo mūšis“ seniai nustojo buvęs unikaliu meno kūriniu, suvokėjo estetiškai kontempliuojamu muziejuje, bet tapo masinės kultūros objektu. Kiekvienas gali teigti, jog apie šį paveikslą pasakyta viskas – prirašyta daugybė puslapių mokslinėse studijose ir populiariose publikacijose. Dažniausiai tyrinėtojai koncentruojasi ties paveikslo turiniu ir jo svarba Matejko istorijos filosofijos schemoje, ties jo estetine verte ar menine technika. Vis dėlto šis paveikslas, nurodantis į tam tikrą istorinį faktą, pats tapo istorijos tema, ir per savo 130 egzistavimo metų patyrė daugybę neįprastų ar net dramatiškų įvykių, kurie nebuvo iki galo dokumentuoti. Jis buvo interpretuojamas įvairiais būdais, ne visada atitinkančiais autoriaus intencijas. Kartais jis naudotas tam tikrais ideologiniais ar politiniais tikslais, taip išprovokuojant debatus ar kūrybinius veiksmus. Dėl savo formalaus ekspresyvumo jis tapo nuolatiniu lenkų tautinio identiteto ir pasididžiavimo elementu. Tad nenuostabu, jog II pasaulinio karo metu naciai norėjo jį sunaikinti, išlikdami abejingi visoms kitoms šio mūšio reprezentacijoms.Reikšminiai žodžiai: Dailės istorija; Eksponavimo istorija; Istorija; Istorinė tematika; Mateiko kūrinys; Mitas; Muziejus; Tapyba; Žalgirio mūšis, 1410; Art history; Battl of Grunwald; Historical themes; History; History of exponation; Museum; Myth; Painting; Work of Matejko.

ENOver the last sixty years the painting “The Battle of Grunewald” has been displayed in the gallery of Polish paintings in the National Museum in Warsaw. It is usually the first and sometimes the only Polish painting every Polish remembers at once. The major painting by Matejko was reproduced for hundreds of times in various issues unnecessarily related to art and of various sizes (from post stamps to commercial posters of the original size covering walls of buildings). All this evidences that the painting “The Battle of Grunewald” has long stopped being a unique work of art for museum visitors to aesthetically contemplate. Now it is an object of mass culture. Anyone can claim that everything has been said about this painting in numerous scientific studies and popular publications. Usually researchers concentrate on the content of the painting and its importance in Matejko’s scheme of historical philosophy, its aesthetical value and artistic technique. However, this painting indicating a certain historic fact has itself become a historic issue, and over 130 years of its existence, it has experienced unusual and even dramatic events, which have not been documented to the full extent. It was interpreted in various ways, which not always corresponded to the author’s intentions. Sometimes it was used for certain ideological or political purposes thus provoking debates or creative actions. Due to its formal expressiveness it became a permanent element of Polish national identity and pride. Therefore, it is no wonder that during World War II, the Nazi wanted to destroy it.

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/28300
Updated:
2022-09-26 16:10:18
Metrics:
Views: 22
Export: